Naar inhoud

Nederlanders willen zelf een uiterlijke bezorgdatum bepalen

Nu de niet-essentiële winkels in Nederland in ieder geval tot en met dinsdag 19 januari 2021 gesloten zijn, is het overduidelijk dat de e-commercesector in Nederland nog verder groeit. Om die constatering te doen, hoef je geen academische opleiding wiskunde afgerond te hebben. Huub Vermeulen, chief executive officer van e-commerceplatform bij onlineplatform bol.com, voelt niet voor niets bijna de behoefte zich te verontschuldigen tegenover andere ondernemers voor zijn recordomzet dit jaar. Meer dan ooit wordt in deze branche nu the last mile – de levering van de bestelling – cruciaal voor de klantbeleving.


Tijdige bezorging pakketten

Als er bij webwinkels een optie zou bestaan waarmee consumenten de uiterlijke bezorgdatum van een bestelling kunnen aangeven, zou 91 procent van de Nederlanders hiervan gebruikmaken. Over het algemeen hebben ouderen in Nederland hier meer behoefte aan dan jongere onlineshoppers. Dat blijkt uit een onderzoek onder 400 Nederlandse consumenten dat is uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supplychain en logistiek. Dit bedrijf heeft ook het rapport ‘Succes met Last Mile Delivery – Strategieën, tactieken en technologische benaderingen voor een complete bezorgervaring die het verschil maakt’ gepubliceerd.

Beloftes nakomen belangrijk

Ruim twee derde (70%) van de Nederlandse consumenten verwacht dat pakketten op dit moment ondanks de drukte op het beloofde tijdstip geleverd worden. De meeste Nederlanders (80%) vinden het niet erg om langer te wachten, mits ze hierover geïnformeerd worden. Beloftes over de voorraad of de levertijd niet nakomen, komt webwinkeliers duur te staan. 61 procent van de consumenten shopt dan namelijk niet nogmaals bij die webshop. Vrouwen zijn hierin coulanter dan mannen: respectievelijk 59 procent en 63 procent keert dat bedrijf dan de rug toe.

Vanwege lockdown introduceert DPD drie afleverpogingen aan huis

Als eerste pakketbezorger in Nederland gaat DPD pakketten voor particulieren drie keer aanbieden. Door de huidige lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels neemt het aantal bestellingen bij webshops – en daarmee de hoeveelheid af te leveren pakketten – nog verder toe. Om de kans te vergroten dat pakketten op tijd op de juiste plek worden afgeleverd, introduceert de bezorgdienst nu een derde afleverpoging aan huis.

Als een pakketbezorger voor een dichte deur staat en een pakket ook niet bij buren kan afgeven, gaat zo’n pakket normaal gesproken direct naar een pick-up-shop. Ondanks dat die shops de deuren open mogen houden, is een deel toch dicht. Hierdoor wordt het onoverzichtelijk voor een ontvanger waar hij dat pakket kan ophalen. Om het gemak voor hem te vergroten, gaat DPD een pakket per direct maar liefst drie keer aanbieden.

“Met deze derde afleverpoging doen wij er alles aan om een pakket bij een particulier te kunnen bezorgen en er voor te zorgen dat hij dus niet de deur uit hoeft”, vertelt Thiemo van Spellen, chief commercial officer bij DPD Nederland. “De harde lockdown die nu van kracht is in Nederland, heeft naar verwachting een enorme impact op het aantal aankopen online. Wij realiseren ons dat het afleveren van bestelde producten een nog belangrijkere maatschappelijke rol vervult. Daardoor zijn wij er volledig op gericht om onze klanten – de verzenders van deze pakketten – maar ook de ontvangers daarvan juist in deze periode zo goed mogelijk van dienst te zijn.”


Grenzen logistieke dienstverlening

“Vlak voor Sinterklaas zagen we in Nederland dat bezorgdiensten pakketten moesten weigeren, omdat ze de hoeveelheid niet meer aankonden”, duidt Albert van Roekel, director solutions consultancy Europa, Midden-Oosten en Afrika bij Descartes. “Als consumenten bij een bestelling de uiterlijke bezorgdatum aangeven, kunnen webwinkeliers en koeriersdiensten efficiënter plannen. Dit kan bijvoorbeeld door meerdere pakketten voor één adres of zelfs voor één straat op dezelfde dag te bezorgen, in plaats van dat een bezorger meerdere keren in de week langskomt. Zo kunnen webwinkels en pakketbezorgdiensten de drukte beter aan én ontvangen alle consumenten hun pakketten op tijd.”

Foto: DPD

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie