Naar inhoud

Nederlanders worden steeds bewuster van hun privacy-rechten

“Nederlanders gaan steeds bewuster om met hun privacy en dat is enorm positief. Een groeiend aantal is op de hoogte van de privacywetgeving en de rechten die daaraan kunnen worden ontleend. Dit zorgt ervoor dat zij goed geïnformeerde keuzes kunnen maken over het delen van hun persoonlijke gegevens. Organisaties kunnen op hun beurt nog stappen maken, onder meer door transparant te zijn over waar gegevens voor gebruikt worden en welke voordelen dit oplevert voor consumenten. Op die manier bouwen we aan een duurzame data-economie, waarin verantwoord datagebruik de norm is én de volledige potentie van data benut wordt.”

Dit stelt Diana Janssen, directeur van branchevereniging voor data en marketing DDMA, naar aanleiding van de publicatie van de ‘DDMA Privacy Monitor 2019 – Zo denken Nederlanders over data en privacy’. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK. Het aantal ondervraagden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent, is enorm toegenomen vergeleken met een jaar geleden: van 28 procent in 2018 naar 69 procent in 2019. Ook weten zij steeds beter welke rechten ze aan deze verordening kunnen ontlenen.

Zorgen over privacy maar ook begrip voor databehoefte

Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over zijn privacy in het online domein, al is dit percentage wel gedaald van 65 procent naar 58 procent in 2019. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de data-behoefte van organisaties. Zij snappen dat bedrijven en instellingen informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten. 61 procent geeft daarnaast aan tevreden te zijn met de hoeveelheid gegevens die hij op dit moment deelt met organisaties.

Balans tussen bedrijfsbelang en wensen van consument kan beter

Ondanks dit begrip zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29 procent van de respondenten heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt maar liefst 90 procent van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan consumenten.

Ondanks AVG ervaart men toch een gebrek aan controle over eigen gegevens

Een ruime meerderheid van de respondenten (88%) wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat men niet kan voorkomen dat bedrijven en instellingen persoonlijke gegevens delen met derden of persoonlijke informatie verzamelen. Volgens de AVG hebben consumenten dit recht echter wel degelijk.

Transparantie over datagebruik essentieel

De AVG verplicht organisaties om transparant te zijn over hoe gegevens worden gebruikt en hier in begrijpelijke taal over te communiceren. Bijna alle ondervraagden vinden het erg belangrijk dat bedrijven en instellingen zich hieraan houden: 94 procent vindt transparantie belangrijk, 93 procent hecht waarde aan begrijpelijke taal. Ze verwachten zelfs dat organisaties verder gaan dan deze wettelijke verplichtingen. Ze vinden dat de voordelen van de gegevensverstrekking duidelijker gemaakt moet worden en willen flexibeler kunnen bepalen welke gegevens zij wel of niet delen.

Vertrouwen in organisatie is belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen

Bij het bepalen of ze gegevens willen delen is vertrouwen voor Nederlanders veruit de belangrijkste voorwaarde. 37 procent van de respondenten noemt dit als allerbelangrijkste motief en bij 52 procent staat het in de top 3. Artsen krijgen het meeste vertrouwen bij het gebruiken van persoonlijke gegevens (89%), maar ook banken (54%) en overheidsinstanties (53%) worden door een meerderheid van de ondervraagden vertrouwd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie