Naar inhoud

Nederlanders worstelen en masse met hun smartphone-gebruik

Ieder voordeel kent een nadeel. En dat geldt zeker ook voor de mobiele telefoon in het digitale tijdperk. Nederlanders zoeken dan ook in groten getale naar een balans in het gebruik van hun smartphone. Enerzijds is de telefoon heel nuttig en voor veel consumenten zelfs onmisbaar. Anderzijds zorgt het toestel echter eveneens voor irritaties en frustraties. In Nederland wordt daarom massaal gezocht naar manieren om hier mee om te gaan.

Dat leert een onderzoek onder 637 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Smartphone een lust en soms een last

De meerderheid van de Nederlanders (64%) geeft aan dat de smartphone heel belangrijk is. Dit blijkt ook uit de vele gebruiksmomenten van het apparaat. Zo wordt de telefoon erbij gepakt tijdens het wachten (82%), tv-kijken (66%), in bed (54%), op de wc (46%), maar ook om een privé-appje te sturen of een belletje te plegen op het werk (43%). Dit veelvuldige gebruik heeft ook een keerzijde. Zo’n driekwart van de Nederlanders stoort zich weleens aan het smartphone-gebruik van mensen in hun omgeving.

Smartphone onmisbaar in dagelijks leven

Kunnen we ons een leven voorstellen zonder die geliefde smartphone? Nee, zeker niet. Drie op de vijf Nederlanders moeten er niet aan denken om hun telefoon een maand te moeten missen. Voor slechts een klein deel is dit geen probleem. Daarnaast geven twee op de vijf Nederlanders aan meer gebruik te maken van het device dan ze eigenlijk willen. En wat dan als we het toestel een keertje niet bij ons hebben? Dan leidt dit bij een derde tot een onrustig gevoel.

Op zoek naar balans in het gebruik

Het onderzoek laat duidelijk zien dat Nederlanders op zoek zijn naar een goede balans in hun smartphone-gebruik. Zo kiest driekwart er weleens bewust voor om offline te gaan. Dit doen ze dan vooral als ze gezellig samen zijn met anderen, tijdens het eten of in het verkeer. En ook al is het langer missen van hun telefoon voor een deel van de Nederlanders een hele opgave, toch geven twee op de vijf Nederlanders aan wel eens aan een mobile detox te doen. In zo’n geval gebruiken ze hun smartphone bewust een hele dag, een heel weekend of zelfs een hele vakantie niet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie