Naar inhoud

Nederlanders worstelen met hun bijdrage aan een beter milieu

De bijdrage aan een beter milieu is een worsteling voor Nederlanders. Maar liefst zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over klimaatverandering en een meerderheid van 80 procent meent dat een duurzamer leven noodzakelijk is om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Ondanks dit bewustzijn zijn Nederlandse burgers terughoudend met duurzame alternatieven wanneer zij het gebruik daarvan voelen in hun portemonnee. Dat resulteert in kleine stappen bij het integreren van duurzaamheidsmaatregelen in het dagelijks leven.

Perceptie van duurzaamheid

Dit leert de eerste ‘Monitor Duurzaamheid’ van ABN AMRO, een elk kwartaal terugkerend rapport gebaseerd op een onderzoek dat de bank met onderzoeksbureau PanelWizard uitvoert onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De studie meet de mate waarin de burger duurzaamheid in zijn leven opneemt en heeft als doel om vast te stellen wat nodig is om bij de Nederlandse consument verandering teweeg te kunnen brengen. Op basis van deze inzichten doen de onderzoekers zes aanbevelingen voor het bedrijfsleven om de perceptie van duurzaamheid bij consumenten positief te kunnen veranderen.

Worsteling van consumenten

“Bedrijven moeten afstappen van het idee dat consumenten bereid zijn duurzamer te leven uit overtuiging”, stelt Franka Rolvink Couzy, hoofd sector research bij ABN AMRO. “Gemak, prijs, plezier, gezondheid en imago zijn minstens zo belangrijk. Het is de combinatie van factoren die een duurzaam product aantrekkelijk maakt. Als het aan consumenten ligt, mag het dan zelfs iets meer kosten. Dit verklaart de worsteling van de burger bij de overstap naar duurzame alternatieven.”

Vooralsnog kleine stappen

Kleine veranderingen – zoals het licht uitdoen in een lege ruimte, afval scheiden en de fiets pakken voor korte afstanden – voert de Nederlander ruimschoots door. Ook doucht ruim 80 procent korter en staat de verwarming bij 83 procent een graadje lager als er ook een trui of een paar sloffen kan worden aangetrokken. Echter, het overgrote deel van de ondervraagden laat zich weerhouden om duurzame maatregelen te nemen door de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat is jammer, zeker gezien het feit dat de meerderheid van de respondenten erop rekent dat een volgende generatie serieuze problemen ondervindt van de uitstoot die de huidige generatie veroorzaakt en zich hier ook zorgen over maakt. Zodra de kosten op termijn weer worden terugverdiend, is de consument meer geneigd in duurzaamheid te investeren.

Duurzaamheid moet gemak brengen

Grotere maatregelen die een positieve milieu-impact hebben – zoals zonnepanelen, het huren en delen van apparaten en autodelen – worden nauwelijks omarmd. Een belangrijke reden is het ongemak dat een duurzaam alternatief met zich meebrengt. Zo geeft een grote meerderheid van de Nederlanders nog de voorkeur aan het vliegtuig en de auto boven de trein. Slechts 10 procent neemt duurzaamheid volop mee bij de keuze voor een vakantiebestemming.

Mores uit de sociale omgeving

“De meeste mensen laten zich vooral leiden door de mores uit hun sociale omgeving. Als iedereen in de vriendenclub een leaseauto heeft, is de behoefte aan autodelen niet groot. Wanneer de omgeving wel uit vooral autodelers bestaat, moeten anderen uit groep goede redenen hebben om in de eigen auto te blijven rijden”, aldus Franka Rolvink Couzy. “Met onze aanbevelingen willen we het bedrijfsleven bewust maken van de mogelijkheden die er zijn om de consument op weg te helpen naar een duurzaam leven.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie