Naar inhoud

Nederlanders zien bar weinig in het delen van hun betaaldata

Als data het nieuwe goud vormen, kun je verwachten dat juist bancaire instellingen op zoek gaan naar mogelijkheden om hun klantgegevens te gelde maken. Nadat eerder ING plannen over het commercieel gebruik van betaaldata naar buiten bracht, heeft eerder dit jaar ABN AMRO soortgelijke ideeën gepresenteerd. Ofschoon de banken zeiden zich te kunnen beroepen op de steun van hun klanten, zijn de voornemens al snel weer in de ijskast verdwenen. Die vermeende steun is namelijk heel fragiel gebleken.

Nederlandse consumenten zien namelijk weinig in het delen van hun betaaldata in ruil voor voordelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.500 Europeanen van Strategy&, onderdeel van accountants- en adviesorganisatie PwC. Maar 6 procent van de respondenten geeft aan in deze optie interesse te hebben. Als Nederlanders toch overstag gaan, vertrouwen ze zogenoemde FinTech-ondernemingen en internetgiganten als Google en Apple nauwelijks. Zij geven de voorkeur aan hun eigen bank.

Banken schatten voorkeur consumenten verkeerd in

In het onderzoeksresultaten valt verder op dat er een groot verschil bestaat tussen hoe de professional in de bankensector de voorkeur van de consument inschat en wat de consument zelf wil. Professionals denken dat onder bepaalde voorwaarden 93 procent van de Europese consumenten bereid is hun betaaldata te delen. Dat blijkt maar voor 20 procent te gelden. “Het verschil tussen wat de professional denkt en de consument wil, is levensgroot”, stelt Jeroen Crijns, director bij Strategy&. “Dit geeft aan dat een volwassen open banking-infrastructuur nog ver weg is. Daar valt nog veel te winnen.”

Contant geld nog erg populair in Europa

In Europa blijkt contant geld, met 47 procent, nog steeds de voorkeur te genieten in het betalingsverkeer. Uitzonderingen zijn Nederland met 26 procent en Zweden met 20 procent. Bij consumenten in deze landen zijn de pinpas en in mindere mate de creditcard het populairste betaalmiddel.

Europeanen hebben geen interesse in delen betaaldata

Het delen van betaaldata blijkt nergens in Europa echt een populair idee te zijn. Bijna 60 procent geeft aan hier absoluut geen interesse in te hebben. In Nederland is dit 44 procent en heeft ruim een derde geen mening. Alleen onder bepaalde voorwaarden – een combinatie van aantrekkelijke voordelen en een bekend bedrijf – geeft 23 procent van de Nederlandse consumenten aan wel interesse te hebben. Anders zakt dit getal naar een magere 6 procent.

Weinig vertrouwen in FinTech-ondernemingen

Opvallend hierbij is dat maar 4 procent van de Nederlanders vertrouwen heeft in nieuwe banken – zogenoemde FinTech-ondernemingen – en maar 7 procent vertrouwt internetgiganten als Google, Facebook, Amazon en Apple. “Deze cijfers geven aan dat consumenten uiteindelijk de eigen bank toch nog het meeste vertrouwen met persoonlijke data”, aldus Jeroen Crijns. “Openheid, goede communicatie en eerlijk klantcontact kunnen dit vertrouwen verder versterken.”

De resultaten van het onderzoek van Strategy& zijn vastgelegd in het rapport ‘Building a commercially viable European payments model - A transformation agenda for generating revenues and reducing complexity’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie