Naar inhoud

Nederlanders zijn nog huiverig voor het Internet of Things

Het internet verbindt niet alleen mensen met elkaar, maar ook apparaten: het Internet of Things. Ondanks een toenemend aantal consumenten dat het potentieel van verbonden apparaten ziet, blijven beveiliging van gegevens en privacy de grootste drempels. Bijna de helft (48%) van de Nederlandse consumenten voelt zich niet prettig bij het idee van een slim apparaat in huis, zoals een verbonden koelkast die zelfstandig producten besteld. Ter verduidelijking, slechts 29 procent van de Nederlanders is bereid hun apparaten dit niveau van vrijheid te geven.

Beleving Internet of Things

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Connected Consumer’ van betalingsprovider Worldpay. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 20.000 consumenten uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium. Aan de respondenten uit Australië, Brazilië, China, Duitsland, Nederland, Singapore, Spanje, Zweden, Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is gevraagd naar hun opvattingen over het Internet of Things. In Nederland hebben 2.003 consumenten deelgenomen aan het onderzoek.

Controle over apparaten

Het onderzoek toont aan dat 72 procent van de Nederlandse consumenten zich zorgen maakt over fabrikanten van apparaten die persoonlijke gegevens delen en het risico dat deze apparaten gehackt kunnen worden. Terwijl de interesse van de Nederlanders voor verbonden technologieën op een omslagpunt staat, is het aan bedrijven om consumenten gerust te stellen door hen de controle over hun apparaten te geven. Bijna 40 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt dat het waarschijnlijker is verbonden apparaten te vertrouwen als kan worden bepaald wat en wanneer wordt aangeschaft.

Toestemmingshandeling

“Ongeacht of het wordt uitgevoerd door een mens of een machine, het is belangrijk voor consumenten om de controle te hebben als het gaat om de uitbesteding van winkelen”, stelt Rogier de Boer, vice president business development EMEA bij Worldpay. “Ons onderzoek heeft aangetoond dat er altijd een bewuste ‘toestemmingshandeling’ moet zijn, hetzij via een bestellingsnotificatie, bestedingslimiet of vooropgestelde regels die vooraf goedgekeurd moeten worden.”

Boodschappen uitbesteden

“Het mooie van technologische ontwikkelingen zijn de vele mogelijkheden voor virtuele assistenten en verbonden apparaten om het leven van consumenten eenvoudiger te maken”, aldus De Boer. “Als deze verbonden apparaten consumenten ook een ‘huishoud’-service kunnen bieden die de dagelijkse administratieve taken en routine klusjes vermindert, is er geen reden waarom consumenten hun gedrag niet zouden veranderen en sommige van hun winkelverantwoordelijkheden zouden uitbesteden. Uiteindelijk waardeert iedereen wel een beetje extra tijd voor zichzelf.”

Veilige betalingen

Om bedrijven te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden van betalingen van machine-tot-machine, test Worldpay een open-source-software-ontwikkelingspakket (SDK) om betalingen tussen verbonden apparaten mogelijk te maken. Worldpay Within is een geïntegreerde betalingsagent waarmee slimme apparaten eenvoudig, snel en veilig betalingen kunnen doen en kunnen accepteren. Nu het aantal verbonden apparaten wereldwijd wordt geschat op 20 miljard aan het einde van 2017, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat deze technologieën effectief en veilig kunnen communiceren om er optimaal gebruik van te kunnen maken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie