Naar inhoud

Nederlands kijkgedrag tijdens kerst traditioneel en online

Kerstmis is een tijd van tradities en het televisiekijkgedrag van Nederlanders is hier geen uitzondering op. Want wie is de kerst niet begonnen met de ‘All You Need Is Love Kerstspecial’? Of heeft Robert ten Brink het dit jaar met een drie-en-een-half uur durende uitzending echte te bont voor jou gemaakt? Driekwart van de Nederlanders stemt tijdens de kerstdagen af op reguliere lineaire televisie. Maar tradities veranderen. Nederlanders tot 34 jaar kijken vaker via streamingdiensten series of films deze kerst.

Televisiekijkgedrag tijdens kerst

Dit leert een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders naar hun televisieplannen tijdens de kerstdagen, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van het cloud-delivery-platform Akamai. Lineair tv-kijken blijkt onverminderd populair. 74 procent van de respondenten heeft aangegeven dit op de planning te hebben gezet. Een kleiner deel (32%) zoekt ontspanning via een streamingdienst, zoals Netflix of Videoland. In de leeftijdscategorie 25 tot en met 34 jaar ligt dit percentage met 64 procent beduidend hoger. In 11 procent van de Nederlandse huishoudens is televisiekijken tijdens de kerst uit den boze.

Wijze van online televisiekijken

Nederlanders kijken tijdens de Kerst op diverse manier online televisie: via smart-tv (49%), desktop of laptop (14%), tablet (10%) en smartphone (7%). Onder jongere Nederlanders van 18 tot en met 24 jaar liggen de percentages voor deze online devices hoger. Tijdens de feestdagen zit de jongste generatie naar verwachting vooral op de smartphone (23%) en laptop of desktop (38%) series en films te kijken.

Traditionele programmakeuze

Ook in zijn programmakeuze is de Nederlander traditioneel. Vooral typische kerstfilms, zoals ‘Home Alone’ en ‘Sissi’, zijn populair en staan bij 41 procent van de respondenten op de kijkplanning. Kerstspecials van televisieprogramma’s, zoals ‘All You Need Is Love’, kunnen rekenen op de aandacht van bijna een derde van de respondenten. Ook de traditionele kersttoespraak van de Koning gooit hoge ogen, vooral onder 55-plussers. Een kwart van hen heeft aangegeven deze uitzending niet te willen missen.

Toename online verkeer

Ieder jaar is een piek zichtbaar in het internetverkeer tijdens de kerstdagen. Het online mediagebruik van consumenten is hier voor het grootste deel verantwoordelijk voor. De decembermaand is sowieso een drukke online verkeersmaand door de vele bezoeken aan online winkels wereldwijd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie