Naar inhoud

Nederlandse 50-plusser winkelt vooral bij bekende webshop

De webshop is al lang niet meer het domein van louter jongeren. Ook Nederlandse 50-plussers shoppen massaal online. E-commerce is bij deze generatie helemaal ingeburgerd. Zij zijn zich daarbij wel erg bewust van hun online veiligheid. Meer dan de helft koopt alleen bij webshops die bekend bij ze zijn. Als ze een webshop niet kennen, checken ze of de webshop een keurmerk heeft of gaan ze op zoek naar reviews.

Online winkelen helemaal ingeburgerd

Dat blijkt uit onderzoek door het omnichannel platform Kieskeurig.nl en brancheorganisatie Thuiswinkel.org onder ruim 1.800 consumenten. Online winkelen is nu ook 50-plussers de gewoonste zaak van de wereld. Waar slechts 3 procent zegt online shoppen spannend of eng te vinden, zegt 86 procent het leuk, ontspannen of makkelijk te vinden. Snel prijzen kunnen vergelijken (66%) en winkelen wanneer het mij uitkomt (58%) worden daarbij als belangrijkste redenen genoemd. Een uitgebreider productaanbod (40%) en goedkoper assortiment (43%) zijn tevens belangrijke argumenten om online te shoppen. Van de respondenten geeft bovendien ruim 60 procent aan weleens in het buitenland gekocht te hebben.

Consument shopt bij bekende webshops

Zo’n 60 procent zegt steevast voor een webshop te gaan die hij of zij kent. 15 procent geeft aan de prijs belangrijker te vinden dan de webshop waarbij het product wordt gekocht. “Natuurlijk letten online shoppers goed op de prijs van een product. Niemand die te veel wil betalen”, zegt Janneke ten Dam, manager content & marketing bij Kieskeurig.nl. “Maar dit onderzoek laat duidelijk zien dat voor met name oudere generaties ook de betrouwbaarheid van een webshop heel belangrijk is. Zo checkt 40 procent juist reviews van websites die ze niet kennen en nog eens bijna 20 procent gaat actief op internet op zoek naar meer informatie over de webshop.”

Reviews en keurmerken belangrijk

Een laaggeprijsd product bij een onbekende webshop is een reden om eerst wat vooronderzoek te doen. Een op de vijf gaat in dat geval op zoek naar een keurmerk, waarvan 70 procent aangeeft het Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar te vinden. Daarnaast checkt een op de vijf in zo’n situatie reviews op een onafhankelijke vergelijkingssite. Die beoordelingen zijn voor een flink aantal Nederlandse 50-plussers sowieso erg belangrijk. Bijna 40 procent laat een koopbeslissing voor een groot deel afhangen van voldoende positieve reviews.

Voorzichtig met delen van persoonsgegevens

De doelgroep is niet scheutig met het delen van persoonsgegevens. Een kwart van hen doet dat alleen bij webshops die hij of zij betrouwbaar acht. De helft vult bovendien enkel de gegevens in die verplicht zijn om de aankoop te kunnen afronden. Ruim 10 procent geeft aan liever geen persoonsgegevens achter te laten en 60 procent checkt of een website een SSL-verbinding heeft. “Wij zijn heel blij met die bewustwording bij consumenten. Als belangenvereniging informeren wij consumenten enerzijds over veilig online shoppen. Anderzijds werken we aan een veiligere online markt door webwinkels te certificeren en een jaarlijkse veiligheidsscan bij ze te doen. We checken daarbij of de webwinkel bestand is tegen de meest voorkomende hackersaanvallen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie