Naar inhoud

Nederlandse 50-plussers kunnen zich online uitstekend redden

Nederland bevindt zich momenteel in een intelligente lockdown. Zeker voor ouderen geldt het dringende advies in deze tijden van het coronavirus om zoveel mogelijk binnen te blijven. Gelukkig zijn Nederlandse 50-plussers inmiddels zeer ervaren internetgebruikers. Ze shoppen online en zijn alert op bedrijven als Google en Facebook die hun data willen verzamelen. Hun angst voor internetcriminelen neemt iets af. Alleen mogen ze wel vaker hun wachtwoorden veranderen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.250 Nederlanders van 50 jaar en ouder, dat is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel en marketingbureau Bureauvijftig in opdracht van Startpagina.nl.

Online gedrag Nederlandse 50-plussers

Mocht er in Nederland toch een totale lockdown komen, dan kunnen de meeste 50-plussers prima hun aankopen online bestellen. 92 procent van de respondenten koopt wel eens een product via het internet. Iets meer dan de helft (53%) doet dit zelfs regelmatig, dat wil zeggen eens per maand tot een keer per kwartaal. De meest gebruikte betaalmethode is iDEAL. Het aantal gebruikers van dit betaalmiddel steeg van 80 procent in 2018 naar 94 procent in 2020.

Ook online betalen via een creditcard komt meer in zwang. Het gebruik steeg van 22 procent in 2018 naar 34 procent in 2020. Mannen gebruiken deze vorm van betalen veel vaker dan vrouwen: 45 procent tegenover 24 procent. De aloude acceptgiro wordt nog door 18 procent van de respondenten gebruikt. Maar ook het onderlinge afrekensysteem Tikkie is snel in opkomst. 31 procent van Nederlanders in de leeftijdscategorie 50 tot 60 jaar gebruikt het en zelfs 7 procent van de 70-plussers.

Volwaardige internetgebruikers

De aankopen doen ouderen het meest via een laptop of desktop (82%). Van de 50-plussers die wel eens online aankopen doen, beschouwt 69 procent de laptop als een veilig tot zeer veilig device hiervoor, tegenover 42 procent die aankopen via de smartphone veilig tot zeer veilig vindt en 40 procent via de tablet. Er worden flinke bedragen uitgegeven, vooral via de laptop: 33 procent kocht hiermee een artikel van 650 euro of duurder. Via de smartphone deed slechts 12 procent zo’n uitgave en via de tablet 17 procent.

Veiligheid persoonlijke gegevens

Natuurlijk zijn veel 50-plussers bezorgd als het gaat om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet. Maar het lijkt erop dat ze inmiddels zodanig bedreven op het web zijn, dat hun angst vermindert. Het aantal respondenten dat aangeeft bezorgd tot zeer bezorgd te zijn over de persoonlijke gegevens daalde van 54 procent in 2018 naar 48 procent in 2020. De grootste zorgen bij Nederlanders van vijftig jaar en ouder zijn er allereerst over het verzamelen van persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven als Facebook en Google (50%). Daarna komen de zorgen over ransomware (47%), een computerinbraak of hacking (46%) en identiteitsfraude (43%). Voor fraude via WhatsApp zijn ouderen niet zo bezorgd (23%), terwijl toch 8 procent van hen al wel eens via WhatsApp is benaderd door iemand die zich voordeed als een familielid dat dringend geld nodig had.

Cybercriminaliteit

50-hebben inmiddels de nodige ervaring met cybercriminaliteit, want ze weten waar ze het over hebben. 55 procent van de respondenten heeft wel eens te maken gehad met een poging tot phishing, 8 procent met een poging tot een ransomware-aanval, 6 procent met een poging tot computerinbraak en 4 procent met een poging tot identiteitsfraude. Grote kans dus dat een gedwongen thuiswerkende 50-plusser nepmails, zogenaamd van de werkgever, weet te onderscheppen.

Wachtwoorden beschermen

50-plussers treffen collectief maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen. 82 procent zegt nooit wachtwoorden of persoonlijke gegevens aan onbekenden of bedrijven te geven en eenzelfde percentage zegt nooit e-mails van onbekenden te openen. De meeste respondenten laten zich voorlichten over de veiligheid op het internet. Consumentenorganisaties als de Consumentenbond (42%) en nieuwsmedia (39%) worden hiervoor het vaakst geraadpleegd. Vrouwen luisteren vaker dan mannen naar hun kinderen voor advies – 36 procent versus 21 procent – over online veiligheid. Mannen laten zich vaker voorlichten door overheid en consumentenorganisaties.

72 procent van de respondenten gebruikt verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Het merendeel (47%) legt wachtwoorden vast op papier. Op de vraag of ze willen zeggen waar precies, reageren de meesten – verstandig! – dat ze dat natuurlijk niet vertellen. De mensen die wel hebben geantwoord, noemen onder andere een USB-stick, hun kluis of een wachtwoordmanager. Eén verbeterpuntje blijkt er wel uit de antwoorden, want 36 procent van de 50-plussers verandert zijn wachtwoorden nooit of minder dan een keer per jaar.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie