Naar inhoud

Nederlandse bedrijfsleven kampt met een te strakke planning

Werkend Nederland heeft moeite met de uitvoering van de werkzaamheden binnen de geplande tijdsperiode. Meer dan de helft van de werknemers (55%) kan zijn taken niet altijd binnen de beschikbare tijd uitvoeren. Ook valt op dat medewerkers de planning nauwelijks bespreken met hun manager. Bijna de helft (49%) doet dit zelden of nooit. 26 procent bespreekt de planning maar één keer per maand en slechts een kwart komt wekelijks met de manager samen.

Actievere manager

Nederlandse medewerkers zien dit liever anders. Drie op de tien respondenten (30%) willen dat hun manager een actievere rol op zich neemt en de tijdsindeling beter afstemt op het individu en het team. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 werknemers in verschillende sectoren van Protime, een aanbieder van workforce-management-oplossingen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Kwaliteit op de werkvloer’.

Onvoldoende tijd

De planning is voor velen te strak. In de communicatiebranche krijgt zelfs 82 procent van de werknemers zijn taken niet altijd op tijd af. Van alle werknemers weet 6 procent de klus vrijwel nooit op tijd te klaren. Vooral in het onderwijs heeft men te maken met een te hoge werkdruk. 13 procent van de werknemers in het onderwijs krijgt zijn taken nagenoeg nooit afgerond.

Realistisch beeld

“Een goed begin is het halve werk”, vindt Lucas Polman. Volgens de directeur van Protime Nederland is de planning idealiter goed afgestemd op de werknemers en wordt deze continu besproken: “Doe je dat niet, dan is het plan gedoemd te mislukken. Met slimme software maak je de planning goed inzichtelijk en kun je de voortgang bijhouden en bewaken. Dan kent iedereen zijn taken en weten zij binnen welke tijd deze afgerond moeten worden. Dit schept een realistisch beeld en is een goede leidraad voor zowel werknemers als leidinggevenden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie