Naar inhoud

Nederlandse bedrijven de meeste innovatieve Europese merken

Nederland houdt haar lange traditie als een van ‘s werelds belangrijkste handelsnaties in ere. Nederlandse merken zijn een klasse apart, als je ze vergelijkt met de rest van Europa. De 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn samen goed voor een totale merkwaarde van 93 miljard dollar. De top 30 meest waardevolle merken van Nederland vertegenwoordigt daarmee een hogere merkwaarde dan die van grotere economieën, zoals Spanje, Italië, Australië en Indonesië. Kijk je naar de totale bruto binnenlands product, dan is de Nederlandse top 30 bovendien verhoudingsgewijs groter dan de top 30 van Engeland, Duitsland of Frankrijk.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 3,6 miljoen consumenten, over meer dan 122.000 verschillende merken in meer dan 50 markten. In Nederland zijn 24.000 consumenten geïnterviewd over 450 merken in 32 markten. Het onderzoek is een gezamenlijk project van communicatiebureau WPP en marktonderzoeksbureau Kantar. De Nederlandse onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘BrandZ Top 30 – Most valuable Dutch Brands 2019’.

BrandZ stelt al 12 jaar lang vast welke merken wereldwijd het meest waardevol zijn. Door van duizenden merken de consumentenervaring te achterhalen en die resultaten te combineren met een financiële en zakelijke analyse, meten de onderzoekers de waarde van een merk. Met deze top 30 verschijnt voor het eerst ook een ranglijst van enkel de Nederlandse merken.

Nederlandse merken worden als zeer innovatief gezien

Consumenten beoordelen Nederlandse merken als zeer innovatief. Daarmee evenaart Nederland zelfs Duitsland en overtreft het de meeste andere Europese landen. Home-grown tech brands, zoals Thuisbezorgd.nl (nummer 12, $ 1,5 miljard) en Booking.com (nummer 3, $ 11,87 miljard) veranderen de manier waarop Europese consumenten eten en reizen. De Nederlandse innovatiedrang maakt ook dat relatieve nieuwkomers op de markt, zoals file-transferring website WeTransfer en Additive Industries, een leider in 3D-printing, kunnen excelleren in hun branches.

De sterkste Nederlandse merken: een mix van oud en nieuw

Olie- en gasbedrijf Royal Dutch Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van $ 20,66 miljard. Biermerk Heineken staat op de tweede plaats met een waarde van $ 11,88 miljard, op de voet gevolgd door travel-e-commerce-bedrijf Booking.com ($ 11,87 miljard).

Nederland profiteert van het feit dat het land een unieke mix aan merken in huis heeft – sommige zijn iconisch en hebben een hele geschiedenis, andere zijn net begonnen en in korte tijd enorm gegroeid. De succesvolle opmars van nieuwe merken als Thuisbezorgd.nl en Booking.com in de top 30 laat goed zien hoe ondernemend Nederland is. Tegelijkertijd zien we in de top 30 Nederlandse merken een geliefd biermerk als Brand (nummer 29, $ 120 miljoen) terug, meteen het oudste merk in alle BrandZ-ranglijsten wereldwijd.

“Wij hebben als Nederland het geluk dat we aan de ene kant veel iconische merken hebben, onze heritage brands, en aan de andere kant een ondernemersklimaat, waarin tal van nieuwe disruptieve merken kunnen ontstaan en floreren.” Dat stelt Bram van Schaik, chief executive officer van Kantar Insights Nederland. “Van de havens van Rotterdam tot de landingsbanen van Schiphol, Dutch excellence wordt wereldwijd geëxporteerd en door consumenten omarmd. Zo speelt Nederland een buitenproportioneel grote rol in de wereldeconomie. We doen het dan ook altijd goed vergeleken met andere regio’s in de wereld. Ook de toekomst zien we met vertrouwen tegemoet. Dat is niet verwonderlijk, innovatie ligt ten grondslag aan alles wat Nederlandse merken ondernemen.”

De BrandZ Top 10 meest waardevolle Nederlandse merken 2019

Nummer ranglijst

Merk

Branche

Merkwaarde (US$ miljard)

1

Royal Dutch Shell

Olie & gas

$ 20,66

2

Heineken

Bier

$ 11,88

3

Booking.com

Reizen

$ 11,87

4

ING

Banken

$ 10,73

5

Philips

Technologie

$ 10.71

6

KPN

Telecom

$ 4,12

7

Rabobank

Banken

$ 4,10

8

ABN AMRO

Banken

$ 3,39

9

Ziggo

Telecom

$ 2,71

10

Spar

Retail

$ 1,91

Technologie en online diensten domineren de top 30

Van de 12 branches die in de ranking terugkomen, domineren technologie en online diensten de top 30 meest waardevolle Nederlandse merken. Samen zijn ze goed voor $ 23 miljard – een kwart van de totale waarde van de ranglijst. De bankensector volgt met een aandeel van 20 procent. De bierbranche levert de meeste merken. We zien maar liefst 6 biermerken terug in de Nederlandse top 30, waaronder Heineken (nummer 2, $ 11,88 miljard) en Brand (nummer 29, $ 120 miljoen), een merk dat al meer dan 600 jaar bestaat.

Nederlandse merken munten uit in innovativiteit

Gevestigde, iconische merken zoals Philips (nummer 5, $ 10,71 miljard), Shell en Heineken kijken altijd vooruit en omarmen innovatie. Op het moment storten ze zich op respectievelijk innovatieve health technology, vloeibaar aardgas en de opkomende Chinese markt. Nederlandse banken als ING (nummer 4, $ 10,73 miljard) en ABN AMRO (nummer 8, $ 3,39 miljard) zijn aan het pionieren op het gebied van mobiel bankieren en betalen. Daar is de Nederlandse markt perfect voor met haar tech-savy Nederlandse consumenten. Nederlanders pinnen bijvoorbeeld het vaakst van alle Europeanen.

Enkele trends uit de top 30 meest waardevolle Nederlandse merken:

  • Een actieve en bewuste levensstijl – In antwoord op de oproep vanuit de overheid voor een meer vegetarisch eetpatroon investeren retailers als Albert Heijn (nummer 14, $ 916 miljoen) meer in vegetarische take-away-opties. Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely belooft ‘100 procent slaafvrije’-chocolade door direct met lokale coöperaties van cacaoboeren te onderhandelen.
  • Koning in contantloos betalen – Nederland is een van de meest cash-free-landen in Europa. In slechts 45 procent van de gevallen rekent de Nederlandse consument nog contant af. Nederlandse bankmerken lopen voorop in Europa als het gaat om mobiele betaaltechnologieën. Zo is ABN AMRO erg succesvol met de Tikkie-app en investeert ING flink in de Payconiq- en Payvision-platforms.
  • Een duurzame en veilige samenleving – Nederland heeft wereldwijd een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid, een betrokken overheid en seksegelijkheid. Merken hebben de ruimte om te vertellen hoe ze willen bijdragen aan een hoger doel, aan een betere samenleving met meer vrijheid en gelijkheid voor iedereen. In de bankensector beginnen merken als SNS (nummer 25, $ 199 miljoen), ABN AMRO en Rabobank (nummer 7, $ 4,10 miljard) steeds meer te werken met duurzame financiële richtlijnen. Daarnaast zijn Triodos en ASN (nummer 30, $ 106 miljoen) wereldleiders in duurzaam investeren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Kantar.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie