Naar inhoud

Nederlandse bedrijven scoren behoorlijk op digitalisering

De digitale transformatie heeft geleid tot een machtsverschuiving van producent en dienstverlener naar de consument. Daarom wordt het digitale tijdperk ook ‘The Age of the Customer’ genoemd. De klant is nu echt koning en het is zaak voor bedrijven en instellingen in te spelen op deze drastische verandering, geholpen voor de overvloed aan technologische mogelijkheden. Nederlandse organisaties presteren bovengemiddeld als het gaat om digitalisering.

Succesvolle digitalisering

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van MIT Sloan Management Review – een onderdeel van de Massachusetts Institute of Technology, een van de meest prestigieuze technische universiteiten ter wereld – en adviesorganisatie Deloitte Digital onder meer dan 3.500 executives en managers. Het onderzoek, ‘Achieving digital maturity’, kijkt naar de kenmerken van bedrijven die succesvol zijn op het vlak van digitalisering.

Nederland in kopgroep

Deloitte Nederland onderzocht deze dataset om te kijken hoe Nederlandse bedrijven het doen. Goed, zo blijkt: waar wereldwijd gemiddeld 25 procent van organisaties zichzelf digitaal volwassen noemt, is dat in Nederland 31 procent. “Dit onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven een voorsprong hebben op het gebied van digitalisering”, zegt Hans van Grieken, technology research leader EMEA bij de adviesorganisatie. “Internationaal gezien zitten we in de kopgroep.”

Digitale kansen en bedreigingen

Met behulp van de dataset van het wereldwijde onderzoek is een detailanalyse gemaakt voor de Nederlandse markt. Er worden hierin verschillende strategieën uiteengezet van hoe bedrijven omgaan met digitale kansen en bedreigingen. Nederlandse bedrijven vallen relatief vaak in de categorie ‘Fast Moving Experimenters’: 31 procent tegenover 21 procent van de bedrijven in de rest van de wereld. Van deze Nederlandse bedrijven zegt 84 procent succesvol tot zeer succesvol te zijn, terwijl dat in de rest van de wereld blijft steken op 56 procent.

Focus op experimenteren

Dit soort bedrijven hebben een sterke focus op experimenteren, een grote risicobereidheid en een agile manier van werken. Wat opvalt, is dat Nederlandse organisaties met deze strategie vergeleken met buitenlandse bedrijven vooral inzetten op veel kleine experimenten, en minder op grote initiatieven die de hele onderneming raken.

Talenten aantrekken en stimuleren

Een andere succesvolle strategie is ‘Talent & Strategy Leaders’. Het aandeel van Nederlandse bedrijven met deze strategie is vergelijkbaar met dat in andere landen: respectievelijk 29 en 30 procent. Bedrijven met deze strategie kenmerken zich door een sterke focus op het stimuleren en aantrekken van talent, het trainen en digitaal ontwikkelen van de bestaande medewerkers en een langetermijnstrategie. Opvallend is dat de behoefte om te experimenteren met nieuwe digitale technologieën bij dit soort bedrijven in Nederland 23 procent lager is dan in de rest van de wereld.

Digitaal DNA verder ontwikkelen

“Nederlandse bedrijven doen het helemaal niet slecht als het gaat om digitale transformatie”, zegt Van Grieken. “Maar we moeten wel continue ons DNA verder ontwikkelen om die voorsprong te behouden. Dat betekent dat organisaties zich serieus moeten afvragen welke een of twee karakteristieken uit de winnende formule van de andere strategie ze zouden kunnen overnemen in hun eigen digitale DNA. ‘Fast Moving Experimenters’ lijken veel meer te moeten investeren in hun digitaal talent en het schalen van hun pilots. ‘Talent & Strategy Leaders’ moeten leren de risico’s van digitale initiatieven te managen en tegelijkertijd meer te experimenteren.”

Digitale strategie noodzakelijk

Zorgelijk is volgens Van Grieken dat er in Nederland een aanzienlijke groep (29%) bestaat die relatief veel uitgeeft aan digitale initiatieven, maar daar naar eigen zeggen op geen enkele wijze de voordelen van plukt. Deze bedrijven lijken helemaal geen strategie te hebben en meten niet structureel wat de opbrengsten van hun digitale inspanningen zijn.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie