Naar inhoud

Nederlandse bedrijven zien zichzelf als digitale beginners

De noodzaak in te haken op de digitale transformatie is voor eenieder duidelijk. Maar hoewel de digitalisering het stadium van volwassenheid bereikt, zien Nederlandse ondernemingen zich veelal als digitale beginners. Ten opzichte van bedrijven wereldwijd is het Nederlandse bedrijfsleven minder optimistisch over de te verwachte omzetgroei en de efficiencywinst die te halen is uit de investeringen in digitale technologieën.

Bewezen technologieën

Daarnaast spenderen bedrijven in Nederland liever geld aan technologieën die zich reeds hebben bewezen – Internet of Things, manufacturing execution systems en voorspellend onderhoud – dan aan nieuwe opkomende technologieën – kunstmatige intelligentie, blockchain en virtual reality. Dat blijkt uit de ‘Global Digital Operations Study 2018’ van Strategy&, een onderdeel van accountants- en advieskantoor PwC.

Digitale ecosystemen

Waar Nederland enigszins terughoudend is in het benutten van de kansen van de vierde industriële revolutie, is Azië hard op weg om koploper in de wereld te worden. Maar liefst een derde van de Aziatische bedrijven maakt de komende vijf jaar gebruik van volwassen, digitale ecosystemen. Dit zijn systemen waar meerdere partners hun waardeketens aan elkaar verbonden hebben, gebruikmakend van nieuwe technologie. In de Verenigde Staten van Amerika is dat een kwart en in Europa zelfs maar 15 procent.

Uitstekende uitgangspositie

Dat Nederland niet tot de kopgroep behoort, verrast Michel Mulders, Industrie 4.0 leader van PwC, niet: “Nederland loopt al jaren achter als je kijkt naar de snelheid waarmee de kansen die de vierde industriële revolutie biedt, omgezet worden in strategisch voordeel. We hebben, door onder andere, onze hoogwaardige ICT-infrastructuur en wereldniveau topsectoren een uitstekende uitgangspositie.”

Digitale beginners

Het onderzoek laat zien dat driekwart van de Nederlandse respondenten zichzelf als een digitale beginner ziet. “Dit sluit aan op mijn gesprekken met kopstukken uit de Nederlandse industrie die dit bevestigen”, vertelt Mulders. Wat hem betreft, moeten Nederlandse bedrijven de komende jaren aan de slag om te versnellen zodat de achterstand niet onoverbrugbaar wordt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie