Naar inhoud

Nederlandse boer zoekt vertrouwenspartner in leverancier

In de relatie met hun leverancier vinden ondernemers in de agrarische sector in Nederland vertrouwen het allerbelangrijkst (52%), gevolgd door goede onderlinge communicatie (29%). Ook de zakelijke aspecten in een relatie worden hoog op waarde geschat. Uitgebreide kennis van de markt komt met 19 procent op de derde plaats. Ook in Engeland en Duitsland staat vertrouwen op de eerste plaats, alleen daar ziet de rest van de top drie er anders uit.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Klantrelaties in de agri’ van CRM Partners, een IT-dienstverlener gericht op de verbetering van customer engagement in onder andere de agrarische sector. Voor het onderliggende onderzoek is aan 507 boeren uit Nederland, Engeland en Duitsland gevraagd naar hun relatie met toeleveranciers.

Leverbetrouwbaarheid niet langer in top 3

In 2013 heeft de Microsoft-partner Nederlandse boeren ook gevraagd naar de belangrijke aspecten in de relatie met hun leveranciers. Wat opvalt, is dat de afgelopen jaren het algemeen vertrouwen steeds belangrijker is geworden voor de Nederlandse boer. Waar in 2013 nog leverbetrouwbaarheid met stip op één stond, is dat nu vertrouwen in het algemeen.

Belangrijke aspecten voor de Nederlandse boer in relatie met leverancier, per jaar in procenten

Engelse en Duitse boeren zijn meer prijsgedreven

Als gekeken wordt naar de internationale verschillen, is op te merken dat vertrouwen door de respondenten uit alle landen het hoogst gewaardeerd wordt. Engelse en Duitse agrariërs – anders dan in Nederland – hechten echter meer waarde aan een scherpe prijs dan aan een goede communicatie.

Top 3 belangrijke aspecten in relatie met leverancier, per land in procenten

Van de keukentafel naar digitaal contact

“De manier waarop agrarische leveranciers zaken doen met hun klanten verandert als gevolg van globalisering en digitalisering”, stelt Herman Bodewes, manager van het AgriLab bij CRM Partners. “Zo maakt het persoonlijke contact aan de keukentafel steeds vaker plaats voor digitaal contact. Desondanks is het belangrijk om de persoonlijke aspecten van zaken doen niet uit het oog te verliezen.”

Klantinformatie verzamelen en combineren

“Dit onderzoek benadrukt dat er voor leveranciers nog altijd veel kansen liggen in het bouwen aan persoonlijke relaties met de boer”, aldus Bodewes. “Een belangrijke stap hierin is om alle klantinformatie te verzamelen, centraliseren en combineren, zodat leveranciers proactief en relevant invulling kunnen geven aan de relatie.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website CRM Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie