Naar inhoud

Nederlandse consument is tevreden met een 4-sterren-rating

De beoordeling door andere klanten wordt gezien als een krachtig marketinginstrument. Want met een slogan als ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’ overtuig je de hedendaagse consument niet meer. Een 5-sterren-rating is voor veel bedrijven het ultieme doel in hun strategie om reviews te verwerven. Maar dat is niet nodig, want Nederlanders vinden het ook prima om een aankoop te doen bij bedrijven die slechts een 3- of 4-sterren-review hebben.

Beoordeling klanten

Dat blijkt uit een peiling onder 3.833 Nederlanders uitgevoerd door Trustpilot. Het review-platform heeft bij Nederlanders gepeild hoeveel sterren een bedrijf moet hebben voordat ze overwegen om er iets van te kopen. Hoewel 73 procent aangeeft een aankoop te overwegen bij 5 sterren, geeft een groter percentage aan best tevreden te zijn met 4 sterren (78%). Ook 3 sterren kunnen voor veel Nederlanders nog door de beugel. 65 procent overweegt dan nog steeds aan aanschaf bij een bedrijf. Als jouw bedrijf het moet doen met 1 of 2 sterren, kom je er wel bekaaid vanaf. Respectievelijk slechts 9 en 10 procent van de respondenten overwegen zaken met zo’n bedrijf te doen.

Betere ervaring bieden

“Consumenten zien het wellicht als betrouwbaarder als een bedrijf niet per se over een perfecte score beschikt”, stelt Chris van Dongen, salesmanager Benelux bij Trustpilot. “Het publiceren van goede en slechte reviews laat zien dat je als bedrijf niets te verbergen hebt. Het is een teken dat je daadwerkelijk rekening houdt met de mening van klanten en dat je gedreven bent om een steeds betere ervaring te bieden.”

Vertrouwen scheppen

“Wie een succesvol bedrijf wil hebben dat in staat is om te innoveren en groeien, moet over een open en transparant feedback-mechanisme beschikken”, aldus Van Dongen. “Het is van levensbelang om een goede balans van positieve en kritische reviews te hebben, natuurlijk met een nette reactie vanuit het bedrijf. Dit uiteraard om te laten zien hoe goed je het doet, maar ook om als bedrijf te tonen wat je waard bent wanneer er dingen mis gaan. De consument is ook niet gek, die weet dat er bij elk bedrijf wel eens wat in de soep loopt. Het gaat er om hoe je er mee om gaat, want dát schept uiteindelijk vertrouwen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie