Naar inhoud

Nederlandse consumenten beducht voor misleiding door merken

Het is evident dat door de voortrazende digitalisering consumenten steeds beter geïnformeerd kunnen zijn. Die toenemende informatievergaring is tevens een voedingsbodem voor wantrouwen richting het bedrijfsleven. Zo verdenkt 86 procent van de Nederlanders merken van misstanden in het productieproces, zoals misleiding en slechte werkomstandigheden. Ook zijn er zorgen ontstaan over de hygiëne en het naleven van de maatregelen rondom de COVID-19-pandemie. Een gebrek aan transparantie over de totstandkoming van een product wekt steeds vaker argwaan. Zeker 84 procent van de Nederlandse consumenten wil meer inzicht in de productieprocessen en de herkomst van producten.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door technologieconsultancybureau Portera.

Verdenking van misleiding

Een significant deel van de Nederlandse consumenten verdenkt merken van misleiding en het beter voordoen van een product dan het daadwerkelijk is (28%). Daarnaast maken zij zich zorgen om de slechte werkomstandigheden (20%) en uitbuiting van lokale producenten (15%) bij de totstandkoming van een product. Een kleiner deel van de consumenten in Nederland verdenkt merken van het negeren van de COVID-19-maatregelen (12%) en onhygiënische productie (11%). Slechts 14 procent van de Nederlanders vertrouwt erop dat alles in orde is.

Vooral jongeren wantrouwend

Opvallend is het verschil in vertrouwen tussen de jonge en oudere generatie consumenten. Zorgen over misstanden in het productieproces – zoals misleiding en slechte werkomstandigheden – blijken vooral te leven onder de jongeren. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar gelooft slechts 5 procent van de consumenten dat alles in orde is, terwijl dit in de leeftijdscategorie 55 tot 65 jaar en onder de 65-plussers gestaag oploopt naar ruim 21 procent. Met het toetreden van de digital natives – de generatie Z – tot de consumentenmarkt kunnen merken niet langer vanzelfsprekend rekenen op vertrouwen. Tegenwoordig is het bieden van transparantie in het productieproces een belangrijke manier om een vertrouwensband op te bouwen.

Bewijsvoering staat centraal

“Merken konden vroeger rekenen op een gegeven vertrouwen”, stelt Baris Kavakli, founder & managing director van Portera. “Tegenwoordig staat de bewijsvoering centraal. Consumenten willen in gesprek met merken en zijn gemotiveerd om de waarheid over producten en organisaties te achterhalen. Waar dit voor hen niet volledig duidelijk is, worden organisaties publiekelijk verdacht van greenwashing. Zoals de resultaten uit het onderzoek laten zien, neemt deze ontwikkeling met de toetreding van de digital natives tot de consumentenmarkt alleen maar verder toe.”

Inzichtelijk maken productieproces

“Om het vertrouwen van met name deze jongeren te winnen, is transparantie een absolute noodzaak. Merken moeten werken aan open communicatie, waarmee het inkoopbeleid, de tussentijdse kwaliteitscontroles, de certificering, de duurzaamheid van de productie en de volledige supplychain inzichtelijk worden gemaakt. Juist in tijden van crisis is het vertrouwen van consumenten namelijk cruciaal om de continuïteit van een organisatie te waarborgen.”

Foto: Pexels

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie