Naar inhoud

Nederlandse consumenten houden momenteel de hand op de knip

De gevolgen van de coronacrisis zijn wereldwijd duidelijk voelbaar. In Nederland zien we op dit moment bijvoorbeeld een sterke afname van het aantal aankopen in de offline retailsector. Nederlandse consumenten houden voorlopig namelijk de hand op de knip en stellen grote aankopen voorlopig uit. De crisis zorgt ervoor dat een kwart van de Nederlanders nu bewust minder uitgeeft. Voor een vijfde (21%) zijn de gevolgen van het virus zelfs aanleiding om de financiële planning om te gooien.

Dat blijkt uit een representatieve peiling die onderzoeksbureau MarketResponse in de week van 16 tot en met 22 maart 2020 heeft gehouden onder 515 Nederlanders naar de invloed van de coronacrisis op de bestedingen van consumenten. Die invloed op het bestedingspatroon is groot. Ruim twee derde (69%) van de Nederlandse consumenten geeft aan dat het coronavirus invloed heeft op het bestedingsgedrag.

Voedsel en spelletjes nu in trek

In het onderzoek is ingegaan op het bestedingsgedrag rondom diverse productcategorieën. De top 3 van artikelen die nu meer worden aangeschaft bestaat uit respectievelijk eten en drinken, spelletjes en verzorgingsproducten. De belangrijkste producten die minder in de winkelwagen belanden zijn achtereenvolgens kleding, bloemen en tuinartikelen. De aanschaf van meubels, personal computers en tablets en kleding wordt voorlopig uitgesteld.

Geen stormloop op computers door thuiswerken

Dat voedingsmiddelen nu meer worden gekocht, sluit aan op het beeld van de afgelopen weken in de supermarkten. Er is een groep consumenten die duidelijk heeft gehamsterd. Opvallend is dat de categorie computers en tablets hoog staat op het lijstje met uitgestelde aankopen. Dit ondanks dat er nu een groep is die juist voor het thuiswerken in deze productcategorie aankopen doet. Voor de gemiddelde consument geldt echter dat deze aankopen momenteel vaak worden uitgesteld. De consumenten houden namelijk de hand op de knip.

Een vijfde verandert financiële planning

Het bespaar- en uitstelgedrag in de verschillende productcategorieën sluit aan op hoe consumenten op dit moment financieel aan het plannen zijn. Uit de voorgelegde stellingen rondom koop- en bespaargedrag blijkt dat een kwart (25%) nu bewust minder uitgeeft en een vijfde (21%) de financiële planning verandert.

Meer dan een kwart boekt vakantie later

De crisis heeft vanzelfsprekend impact op de reisbranche. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders geeft aan de vakantie later in het jaar te boeken, in de hoop dat het coronavirus dan voorbij is. Nu al geef 14 procent aan de vakantie dit jaar over te slaan en 5 procent zegt het vakantiebudget aan iets anders te besteden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie