Naar inhoud

Nederlandse consumenten klaar voor duurzame pakketbezorging

Nederlandse consumenten lijken klaar te zijn voor duurzame bezorging van hun pakketjes. Zo zijn twee op vijf Nederlanders (41%) bereid extra te betalen voor de bezorging van een online bestelling als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. De groep die bereid is om meer te betalen, heeft hier gemiddeld 7,60 euro voor over. Daarnaast vindt driekwart van de onlineshoppers (71%) het ook niet erg om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces ruim vier dagen langer duren.

Dit blijkt uit een kwantitatief onderzoek onder 1.032 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareleverancier voor de logistiek Descartes. De deelnemers aan het onderzoek hebben een enquête ingevuld zijn gesteld over online shoppen en een eventueel schuldgevoel vanwege de belasting door de bezorging van pakketjes op het milieu.

Keuze alternatieve producten

Langer wachten op een bestelling of meer betalen voor de bezorging zijn niet de enige concessies die consumenten willen doen. Ruim de helft van de Nederlanders (52%) kiest namelijk voor een alternatief product als men ziet dat het leveringsproces grote impact heeft op het milieu. Twee op de drie (62%) vinden daarom dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in waar producten of onderdelen van producten vandaan komen, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur.

Duurzaamheid binnen logistiek

“Duurzaamheid is ook binnen de logistiek urgent”, duidt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Veel leveranciers en producenten denken bij het verduurzamen van hun logistieke proces direct aan grote investeringen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt nu dat consumenten best bereid zijn om hieraan bij te dragen door meer te betalen en flexibeler te zijn als het gaat om de levertijd. Sterker nog, de impact van hun bestelling op het milieu beïnvloedt zelfs de keuzes die klanten maken.”

Anticiperen op klantbehoeftes

“Slimme logistieke processen maken het voor bedrijven mogelijk om te anticiperen op de behoefte van consumenten. Laat onlineshoppers bijvoorbeeld kiezen tussen een duurzame bezorging en een standaardbezorging. Bij de eerste optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland, waardoor de impact op het milieu lager is en de bezorging goedkoper is. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten er klaar voor zijn – nu de webwinkeliers nog.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie