Naar inhoud

Nederlandse consumenten laden zich op voor elektrisch rijden

Sinds 2013 is het aantal elektrische voertuigen in Nederland verviervoudigd. 71 procent van de Nederlanders geeft aan dat de prijsstijging voor fossiele brandstoffen een mogelijke reden is om in de toekomst over te stappen op een elektrische auto. Daarnaast noemt 50 noemt de mogelijkheid om thuis opgewekte zonne-energie te gebruiken als stroom voor de elektrische auto een reden om te switchen van voertuig.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.003 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Motivaction, in de aanloop van een onderzoekscommunity over energie in samenwerking met netbeheerder Stedin.

Laadpalen en parkeren

54 procent van de Nederlandse consumenten vindt de toename van het aantal laadpalen een mooi voorbeeld van de energietransitie. Slechts een minderheid (19%) is van mening dat openbare laadpalen te veel parkeerruimte innemen. Een kwart van de respondenten vindt juist dat er nog meer laadpalen moeten komen, met als voorwaarde dat dit niet ten koste mag gaan van bestaande parkeermogelijkheden.

Open voor transitie

Voor 52 procent geeft de toename van het aantal laadpalen vertrouwen dat je overal kunt komen met een elektrische auto. Ruim driekwart (76%) zou dan ook gebruikmaken van de openbare laadpalen wanneer ze overstappen op elektrisch rijden. “Consumenten staan open voor de transitie naar elektrisch rijden en zijn zeer positief over de laadpalen”, stelt Henk Heinen, researchmanager bij Motivaction. “Deze houding zorgt voor een versnelling in het proces en van het aanbod aan faciliteiten.”

Hobbel in de weg

Er zijn echter nog twee punten waar fabrikanten aan moeten werken. De helft van de Nederlanders wilt minstens 400 kilometer rijden, voordat ze de elektrische auto opnieuw moeten opladen. In de huidige markt kan lang nog niet iedere elektrische auto voldoen aan deze behoefte. Daarnaast geeft 39 procent van de respondenten aan nog niet op vakantie te durven met een elektrische auto. Vooral de jongere generatie is hier sceptisch over.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie