Naar inhoud

Nederlandse consumenten lopen in Europa voorop in m-commerce

Nederlandse consumenten blijven op zoek naar gemak, terwijl mobiel winkelen meer en meer gewoon wordt. Nederland is de snelst groeiende markt voor m-commerce in Europa, met een groei van 26 procent per jaar. Deze mobiele revolutie wordt mogelijk gemaakt doordat consumenten alternatieve betaalmethodes omarmen, met in het bijzonder een sterke stijging in het gebruiken van e-facturatie. Deze betalingswijze is op weg het marktaandeel bijna te verdriedubbelen tussen nu en 2022 en zo de populairste manier van online betalen wordt.

Dit valt op te maken uit de ‘Global Payments Report 2018 – The art and science of global payments’ van betalingstechnologiebedrijf Worldpay. De in dit rapport voorspelde groeicijfers zijn afkomstig van onderzoeksbureau GlobalData en consultancyorganisatie McKinsey en hebben betrekking op de branche als geheel. De gegevens zijn verzameld met gebruik van enquêtes in business-to-consumer, in business-to-business en input van plaatselijke onderzoeksteams. Er zijn 45.000 consumenten wereldwijd ondervraagd.

Opkomst van m-commerce

De populariteit van e-wallets groeit ook en neemt jaarlijks toe met 22 procent, vóór bankoverschrijvingen en creditcards en debitcards. De verwachting is dat het marktaandeel in de komende 4 jaar bijna verdubbelt. Echter, met de uitrol van Payment Service Directive 2 in Europa volgend jaar, winnen andere oplossingen zoals bankoverschrijvingen mogelijk weer aan populariteit, afhankelijk van de introductie van nieuwe oplossingen voor open bankieren op het continent.

Afhankelijkheid van telefoon

“In de wereld van vandaag zijn mensen afhankelijk van hun telefoon voor meerdere activiteiten, van betalingen tot financieel plannen”, stelt Mark Fleming, general manager global enterprise e-commerce EMEA bij Worldpay. “De opkomst van m-commerce is één van die activiteiten. Het geeft handelaren de mogelijkheid om verwachtingen vanuit de betreffende markten te begrijpen.”

Verwachtingen mobiel winkelen

“Nederlandse consumenten in het bijzonder hebben hoge verwachtingen wanneer het gaat om mobiel winkelen”, aldus Mark Fleming. “Om bij te blijven, moeten handelaren investeren in hun eigen apps, een probleemloze kassabeleving voor elk apparaat bouwen en verschillende digitale betaalmethodes ondersteunen.”

Handleiding benutten mogelijkheden

In het rapport is een handleiding opgenomen om handelaren te helpen de mogelijkheid van wereldwijde m-commerce te benutten:

  1. Overweeg het ontwikkelen van een branded app, want de meerderheid van de klanten geeft de voorkeur aan apps boven mobiele browsers wanneer ze shoppen op hun smartphone. Het is niet langer genoeg om alleen een voor mobiel geoptimaliseerde website te hebben – als je geen prioriteit geeft aan een transactionele app voor jouw merk, zet je niet je beste been voor.
  2. Gebruik biometrie om het proces te versnellen. Klanten raken steeds meer gewend aan het scannen van vingerafdrukken en aan gezichtsherkenning, dus aarzel niet om deze methodes te gebruiken als manier van authenticatie. Met biometrie hoeft de gebruiker niet lang na te denken over de betaling, waardoor deze onzichtbaar lijkt.
  3. Bepaal wat de populairste betaalmethodes zijn in elk gebied waar je in opereert. Voor geen enkele regio is er een pasklare oplossing, dus je moet inzicht hebben in de beste opties voor jouw bedrijf.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Worldpay.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie