Naar inhoud

Nederlandse consumenten voelen niets voor zelfrijdende auto

De automobielindustrie is in de nabije toekomst naar alle waarschijnlijkheid in staat een volledig zelfrijdende auto op de markt te brengen. Zo’n futuristisch voertuig is in principe een gewone auto met slimme sensoren en systemen die rijondersteuning biedt. De komende jaren wordt de automobiel in hoog tempo slimmer en zelfstandiger en kan uiteindelijk zelfs autonoom aan het verkeer deelnemen. Maar negen op de tien Nederlanders (91%) voelen niets voor een volledig zelfrijdende auto (91%).

Een gebrek aan vertrouwen en de wens om controle te houden zijn de belangrijkste redenen voor deze afkeer. Dit kun je opmaken uit de ‘Smart Car Monitor – Toekomst van elektrisch, connected, autonoom en gedeeld autorijden’. Dit rapport van marktonderzoeksbureau Multiscope is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder ruim 6.000 Nederlanders.

Nederlanders zijn controlfreaks

Nederlanders geven de controle over hun auto niet graag uit handen. Het merendeel voelt zich alleen op het gemak in een auto zonder assistentie (16%) of met beperkte assistentie (38%) zoals cruisecontrol. Dit komt neer op 7,5 miljoen Nederlanders. Slechts één op de tien Nederlanders (9%) voelt zich op het gemak bij een volledig zelfrijdende auto. Deze laatste groep bestaat vaker uit mannen (13%) en mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar (12%) dan uit vrouwen (5%) en 50-plussers (7%).

Zelfrijdende auto is toekomstmuziek

Bijna twee op de vijf Nederlanders (38%) denken dat zelfrijdende auto’s nooit de norm wordt. Deze groep bestaat meer uit vrouwen (44%) en 50-plussers (45%) dan uit mannen (33%) en mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar (32%). Slechts 31 procent denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is. Een kleine groep (5%) denkt dat dit binnen vijf jaar al realiteit is. Gemiddeld genomen denken Nederlanders dat het nog wel 20 jaar duurt.

Kansen voor technologiebedrijven

Nieuwe technologie zorgt voor kansen voor potentiële toetreders op de automarkt. Ongeveer één op de drie Nederlanders (36%) overweegt een volledig zelfrijdende auto van een technologiebedrijf. Dit zijn bijna 5 miljoen Nederlanders. Deze groep bestaat voornamelijk uit mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar en mannen. De populairste merken zijn Apple (14%), Daimler & Bosch (14%) en Samsung (13%). Zelfrijdende auto’s van Sony (8%), Google (7%), Lightyear (5%) en Uber (3%) worden minder vaak overwogen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie