Naar inhoud

Nederlandse consumenten willen meer onlinevergelijkingstools

Nederlanders hebben nog meer dan genoeg wensen in de wereld van online shopping. Bovenaan de lijst staat een gemakkelijk retourbeleid. 61 procent van de Nederlandse consumenten ziet op dit aspect nog voldoende ruimte voor verbetering. Opvallend is dat de aanwezigheid van fysieke winkels op de tweede plaats staat. Hoewel de shopervaring steeds meer in het digitale domein plaatsvindt, hebben consumenten in Nederland toch behoefte aan een fysieke winkel naast de e-commerce-omgeving.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse shoppers, uitgevoerd door IT-dienstverlener SAP Customer Experience. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het ‘Consumer Propensity Report The Netherlands’.

Vergelijkingstools

Op de derde plaats hebben Nederlanders behoefte aan goede vergelijkingstools. Ze willen op de site van de retailer meteen een item kunnen vergelijken met andere sites. De vierde wens gaat specifiek over het aanschaffen van kleding. De Nederlandse consument wil dat er standaard meerdere maten van hetzelfde item worden geleverd, zodat hij of zij thuis de kledingstukken goed kan passen en vergelijken (30%).

Aanbevelingen

Consumenten verwachten een gepersonaliseerde winkelervaring. Ze willen door een merk begrepen worden. Hier gaat het echter nog niet altijd goed. Als bijvoorbeeld wordt gekeken naar de aanbevelingen die een webshop doet, geeft 95 procent aan deze wel eens tegen te komen. Het percentage dat deze aanbevelingen ook echt relevant vindt, is echter schrikbarend laag. Slechts één op de vijf (19%) shoppers geeft aan dat de aanbevelingen in elk geval de helft van de tijd bruikbaar zijn. Er is dus nog een flinke slag te maken om de wensen van de klant daadwerkelijk te begrijpen. Dit draagt ook bij aan het aantal aankopen. 21 procent geeft namelijk aan dat, wanneer een retailer laat zien de aankoopgeschiedenis van de klant goed te begrijpen, dit resulteert in een aankoop.

Personalisatie

“Het is jammer om te zien dat er meer data dan ooit zijn, maar dat deze blijkbaar nog niet op een juiste manier ingezet worden”, stelt Shana Snellen, marketingmanager Benelux bij SAP Customer Experience. “Bedrijven willen zo relevant mogelijk zijn en uit de survey blijkt dat hier nog werk aan de winkel is. Om je te onderscheiden als merk is het goed om te kijken naar de wensen van de Nederlandse shoppers. Werk aan een goed retourbeleid en wees een van de eerste bedrijven die een vergelijkingstool op de eigen website biedt. Maar bovenal, hoe beter je de klant kent, des te relevanter je bent. Gebruik daarom data om de klant door en door te leren kennen. Want niets gaat boven een persoonlijke ervaring.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie