Naar inhoud

Nederlandse consumenten worden gelukkig van online koopjes

De hamvraag voor eigenaren van een webshop is natuurlijk wat consumenten gelukkig maakt. Een groot deel van de Nederlanders wordt gelukkig van online shoppen, maar welk aspect van online shoppen maakt Nederlanders dan zo gelukkig? Het antwoord op deze vraag zet een van de vooroordelen over de Nederlander kracht bij. Met stip op één staat namelijk een product online goedkoper vinden dan in de fysieke winkel. Maar liefst 38 procent van de Nederlanders wordt hiervan het gelukkigst wanneer ze online shoppen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope uitgevoerd in opdracht van het keurmerk Trusted Shops. Op de tweede plaats staat met 29 procent de luxe dat we voor online shoppen ons huis niet uit hoeven. De optie om de bestelde aankoop gratis te laten bezorgen of retour te sturen sluit de top drie (28%). Nederland wordt dus vooral gelukkig van de financiële voordelen en gemakken van online shoppen in vergelijking met winkelen in de fysieke winkel.

Mannen worden gelukkiger van geld uitgeven dan vrouwen

Hoewel er een duidelijke top 3 naar voren is gekomen uit het onderzoek met een gelijk aantal mannen en vrouwen, zijn grotere verschillen gevonden tussen wat mannen en vrouwen verder gelukkig maakt bij het online shoppen. Zo worden meer mannen gelukkig van een geld uitgeven dan vrouwen. Van de mensen die aangeven gelukkig te worden van simpelweg geld uitgeven, is namelijk 79 procent man, tegenover 21 procent vrouw. Ook worden mannen gelukkiger van een groot aantal betaalopties wanneer ze een online aankoop doen dan vrouwen; van de ondervraagden die hiervan gelukkig worden is 76 procent man en 24 procent vrouw.

Vrouwen genieten meer van winkelmandjes vullen dan mannen

Zoals mannen de voorkeur geven aan bepaalde aspecten van online shopping, worden vrouwen gelukkiger van andere aspecten, zoals hun winkelmandje vullen en het pakketje bij aankomst uitpakken. Van de ondervraagden die aangaven gelukkig te worden van het winkelmandje vullen, is namelijk 73 procent vrouw en voor het pakketje uitpakken ligt dit percentage op 68. Waar mannen gelukkiger lijken te worden van het gehele online bestelproces op zich, lijken vrouwen gelukkiger te worden van de aankoop die ze doen.

Prijs en distributie bepalen de online shopervaring

Door ervoor te zorgen dat de productprijzen concurreren met de prijzen in fysieke winkels en een gratis verzend- en retourbeleid te hanteren, is de kans groter dat Nederlandse consumenten een plezierige shopervaring hebben. Hoe gelukkiger de online shopper is bij het doen van de aankoop, des te groter is de kans dat hij of zij terugkeert naar dezelfde webshop. Hier liggen dus kansen voor online retailers.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie