Naar inhoud

Nederlandse consumenten zien vooralsnog niets in een VR-bril

Hoewel virtual reality (VR) veelal in één adem genoemd wordt met allerlei nieuwe digitale technologieën, zijn de eerste VR-systemen al in 1980 gebouwd. Vanaf 2015 wordt de techniek ook toegepast in computerspellen. Maar van een massale adoptie is in Nederland vooralsnog geen sprake. Het aantal Nederlanders dat een VR-bril bezit, is de afgelopen jaren namelijk nauwelijks gestegen. Slechts 6 procent van de consumenten in dit land heeft momenteel zo'n bril.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 3.600 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Multiscope. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Smart Media Monitor – Digitaal mediagebruik in Nederland’.

Groei VR-brillen stagneert

Iets meer dan 700.000 Nederlanders bezitten een VR-bril. Ten opzichte van 2017 is dit een stijging van slechts 1 procentpunt. Toen hadden iets meer dan 650.000 Nederlanders een VR-bril (5%). Samsung heeft veruit het grootste aandeel met 40 procent. De concurrentie volgt op flinke afstand. De meerderheid (73%) van de VR-brillen werkt in combinatie met een smartphone. Ruim een kwart (27%) van de VR-brillen heeft een geïntegreerd scherm.

Gebrek aan content en meerwaarde

Slechts 3 procent van de Nederlanders verwacht dit jaar een VR-bril te kopen. Deze groep bestaat vooral uit mannen (5%) en jongeren uit de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar (7%). Vrouwen (2%) en 35-plussers (2%) zijn minder enthousiast. De voornaamste motivatie voor de aanschaf is nieuwsgierigheid. Een gebrek aan content en het ontbreken van een duidelijke meerwaarde zijn voor consumenten de belangrijkste drempels die hen weerhouden een VR-bril aan te schaffen.

Games hebben meeste potentie

Consumenten willen een VR-bril het liefst gebruiken voor games (21%). Bijna een op de zes heeft een voorkeur voor films en series (15%). 7 procent verkiest een virtueel bezoek aan een stad of plaats. Het zijn voornamelijk mannen die kiezen voor gamen in een virtuele werkelijkheid. Vrouwen noemen vooral films en series als toepassing. De 50-plussers zijn het meest gecharmeerd van locaties bezoeken op afstand.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie