Naar inhoud

Nederlandse consumenten zijn minder groen dan veelal gedacht

Nederland staat bekend als een voorloper op het gebied van sustainability. Nederlandse consumenten lopen echter wat betreft duurzame winkelgewoontes achter op burgers uit veel andere landen. 28 procent van de Nederlanders zoekt bewust naar producten met een milieuvriendelijke verpakking en wereldwijd is dat 37 procent. Ook als het gaat om het kiezen van duurzame producten die bijdragen aan een beter milieu, is er een verschil: 27 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan dit belangrijk te vinden, tegenover 35 procent van de consumenten wereldwijd.

Dit valt op te maken uit de ‘Global Consumer Insights Survey 2019’ van accountants- en adviesorganisatie PwC. Het rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek dat het sentiment meet van meer dan 21.000 consumenten verspreid over 27 landen.

Ondersteuning duurzaamheid door consumenten

Op de vraag of zij bij het winkelen bewust kijken naar merken die een duurzaam productieproces ondersteunen, geeft 23 procent van de Nederlandse respondenten aan dit te doen. Wereldwijd is dat 29 procent. Nederlandse consumenten zijn ook minder bereid meer te betalen voor duurzaamheid – of het nu gaat om duurzaam geproduceerd voedsel of producten van merken die doneren aan goede doelen. Een interessante bevinding is dat Nederlanders minder geïnteresseerd zijn in duurzaamheid naarmate ze meer verdienen. Dit geldt vooral voor babyboomers.

Nederlandse consumenten zijn minder bereid extra te betalen voor duurzame producten, bron: PwC

Drie cruciale punten voor marktstrategie

Uit het onderzoek komen drie cruciale punten naar voren waarmee aanbieders van consumentenproducten in Nederland rekening moeten houden bij hun marktstrategieën.

#1. Lokaal geproduceerde levensmiddelen geliefd

Allereerst is meer dan de helft van de consumenten bereid meer te betalen voor lokaal geproduceerde levensmiddelen.

#2. Minder plastic is prioriteit

Ten tweede is een vermindering van het gebruik van plastic een duidelijke prioriteit voor Nederlanders. Van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft 37 procent aan te proberen om plastic producten zoals rietjes te vermijden.

#3. Stadsbewoners kopen duurzamer

Tot slot laten de uitkomsten van het onderzoek zien dat stadsbewoners duurzamer kopen. Aangezien het aantal inwoners van de steden in de komende jaren groeit en de plattelandsbevolking krimpt, is dit een duidelijk signaal voor aanbieders om rekening te houden met demografische verschuivingen.

Minder plastic en verpakkingsmateriaal prioriteit voor Nederlanders, bron: PwC

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie