Naar inhoud

Nederlandse consumenten zoeken online met name naar schoenen

In absolute aantallen zijn schoenen nog steeds de populairste fast moving consumer goods waar Nederlandse consumenten online naar zoeken. In de afgelopen drie jaar is maar liefst 75.681 keer gemiddeld per maand gezocht naar schoenen in Nederland. Van alle consumentengoederen is in die periode de grootste groei zichtbaar in online zoekopdrachten naar filterkoffie. Tussen augustus 2016 en juli 2019 is het absolute aantal zoekopdrachten gegroeid met maar liefst 79,30 procent. Na filterkoffie zijn de vochtige doekjes en de natte doekjes de snelste groeiers. Deze zoektermen zijn respectievelijk 72,97 procent en 67,02 procent gegroeid.

Dit blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush.

Groei zoekopdrachten naar filterkoffie

In maart 2019 heeft een aantal koffieconsulenten al melding gemaakt van de groeiende belangstelling voor filterkoffie in het AD: “Filterkoffie is terug van nooit helemaal weggeweest. Ook jongere koffieleuten grijpen graag terug op de machines uit oma’s tijd.” In de zoekopdrachten naar filterkoffie is een groei zichtbaar van bijna 80 procent in de afgelopen drie jaar. Ter vergelijking, in augustus 2016 is slechts 590 keer gezocht naar filterkoffie, in juli 2019 is dit aantal gegroeid naar 1.900. Op de tweede plek van sterkste groeiers komen vochtige doekjes. De groei in zoekopdrachten naar dit type doekjes was 72,97 procent. Natte doekjes komen op een derde plaats. Dit komt vermoedelijk doordat consumenten mensen op zoek zijn naar dit type doekjes, maar al zoekende pas de exacte benaming achterhalen.

Meest gezochte consumentenproducten

Dit is een overzicht van de snelste groeiers en de meest gezochte consumentenproducten in de afgelopen drie jaar:

Zoekwoord

Groei

Filterkoffie

Vochtige doekjes

Natte doekjes

Cornflakes

Koffie

IJs

Maandverband

Vaatwastabletten

Cosmetica

Shampoo

79.30%

72,97%

67,02%

65,35%

64,40%

62,16%

53,17%

49,03%

47,38%

45,19%


Online het meest gezocht naar schoenen

In absolute aantallen is de afgelopen drie jaar nog steeds het meest gezocht naar schoenen. Dit is gemiddeld bijna 76.000 keer per maand gebeurd. De schoenverkoop verplaatst zich de laatste drie jaar flink naar online, zo blijkt ook uit een onderzoek van ABN AMRO. Sinds 2012 zijn in Nederland ruim duizend schoenenwinkels uit het straatbeeld verdwenen. Dat komt onder meer door een stagnerende verkoop, beperkte winstmarges door een hoge mate van concurrentie en een verschuiving naar het online domein.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie