Naar inhoud

Nederlandse digitale industrie is een grote groeimarkt

De digitale transformatie zorgt voor een aanhoudende omzetgroei van online bureau's. De voortdurende interactie met de klant, die noodzakelijk is in de online omgeving, zorgt dat merken en bedrijven steeds meer op zoek gaan naar strategische samenwerking met digitale agencys. Het bieden van goede service vraagt voortdurend optimalisatie in een omgeving die gekenmerkt wordt door een explosie aan technologische innovaties. En daar vaart de digitale industrie wel bij.

Grote groeimarkt

De Nederlandse online industrie blijft één van de grootste groeimarkten binnen de creatieve industrie. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) heeft deze week de resultaten van haar jaarlijkse kengetallenonderzoek over het jaar 2014 bekendgemaakt. De omzetgroei van 11 procent in 2014 is aanzienlijk en bevestigt de trend van de afgelopen jaren. De leden van de branchevereniging zijn in 2014 verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 381 miljoen euro. Aan het onderzoek hebben 84 leden deelgenomen. De leden hebben gemiddeld een winstgevendheid van circa 10 procent van hun omzet behaald.

Digitale transformatie

Voor Paul Manuel, voorzitter DDA, komen deze resultaten niet uit de lucht vallen. “Merken kunnen zich simpelweg niet meer veroorloven om niet na te denken over digitale transformatie. Als merk wil je een continue dialoog met je klanten hebben. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn. En dit vereist continue optimalisatie. Digitale bureaus hebben deze ervaring in huis om merken hierbij aan de hand te nemen. Nadenken over de uitstraling, experience, technische en innovatieve mogelijkheden en nieuwe business mogelijkheden zit in het DNA van onze bureaus.”

Strategische samenwerking

Bureaus en merken kiezen ook steeds vaker voor een strategische samenwerking waarbij werkzaamheden steeds substantiëler worden. Zo is de gemiddelde projectomvang in 2014 ten opzichte van 2013 gestegen met ruim 7 procent en ten opzichte van 2011 zelfs met ruim 59 procent. De werkgelegenheid binnen de branche is in 2014 nog meer toegenomen dan in 2013 toen al een 8 procent groei te zien was. Zo steeg het aantal FTE’s in 2014 met ruim 11 procent ten opzichte van 2013. “De bureaus groeien hard, maar dit betekent ook dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar creatief en technisch talent”, aldus Manuel. “Initiatieven als de Digital Master van de HvA en ons eigen talentenprogramma helpen met de aanwas van nieuw talent, en dit blijft een belangrijk aandachtspunt van ons.”

Positieve verwachtingen

De verwachtingen voor 2015 zijn ook positief met een verwachte groei van 21 procent.

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie