Naar inhoud

Nederlandse digitieners zijn de fanatiekste onlineshoppers

Nederlandse jongeren tussen de 14 en 20 jaar lopen voorop als het gaat om online shoppen. 84 procent van deze digitieners winkelt online. Daarnaast zitten ze vaker op sociale platformen dan andere generaties. Bijna alle digital natives (93%) gebruiken internet op hun mobiel. Deze generatie is dan ook koploper als het gaat om online gedrag. Maar ook millennials maken graag gebruik van internet op hun smartphone: 90 procent van deze generatie doet aan mobiel internetten.

Dat valt op te maken uit ‘The Netherlands eCommerce Report 2018’, dat in samenwerking met IT-dienstverlener SAP is opgesteld. Dit e-commerce-rapport is een verzameling van onderzoeken uit 2016, 2017 en 2018 van verschillende bronnen. Deze onderzoeken zijn gebundeld om een volledig beeld te geven van de status van e-commerce in Nederland.

Status e-commerce in Nederland

Hoewel millennials veelal genoemd worden als voorbeeld het notoire internetgebruikers, gebruikt slechts de helft van de hen (53%) het internet op zijn of haar smartphone om online te shoppen. Nederlanders die behoren tot generatie X lopen hierin met 28 procent nog verder achter. Zij winkelen liever via een tablet dan via hun smartphone. De meeste Nederlanders winkelen nog altijd het liefst via hun desktop of laptop (52%).

Stijging in social media advertising

Bij de gehele Nederlandse bevolking blijft het gebruik van social media groeien. Nu meer mensen op deze platformen te vinden zijn, neemt het gebruik van social media advertising ook toe. Na search advertising brengt deze vorm van adverteren het meeste geld op. Maar wie spenderen dan het meest via social media? Dat zijn Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar. Zij zijn bereid om gemiddeld maximaal 78 euro uit te geven op social media, terwijl 25- tot 34-jarigen niet meer dan 55 euro willen betalen. Daartegenover staat wel dat jongeren tussen de 16 en 24 jaar het meest bereid zijn om producten via social media te kopen.

Toenemend aantal onlineshoppers

“Ieder jaar zien we dat het aantal mensen dat online shopt toeneemt. De nieuwe generaties zijn opgegroeid met het internet en oudere generaties zijn ook steeds meer bereid om in internetvaardigheden te investeren”, stelt Mark de Bruijn, vice president & head of marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience. “Het is altijd belangrijk om naar de wens van de klant te luisteren, dus als zij via social media aankopen willen doen, moeten bedrijven hierop inspelen. Maar vergeet niet dat het vooral van belang is om op alle kanalen een positieve en consistente ervaring bieden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SAP.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie