Naar inhoud

Nederlandse domeinnamen voor meer dan de helft ongebruikt

Van alle Nederlandse domeinnamen heeft slechts 21 procent een goed werkende, actuele website. 16 procent van de domeinnamen is wel gekoppeld aan een website, maar is verouderd waardoor deze bijvoorbeeld niet goed wordt weergegeven op mobiele devices. Ruim 63 procent van de .nl-domeinnamen is nog steeds ongebruikt. Dit komt neer op circa 3,5 miljoen ongebruikte Nederlandse domeinnamen. Wereldwijd wordt het percentage ongebruikte websites geschat tussen 60 en 70 procent.

Ongebruikte domeinnamen

Door een toename in het aantal online website-builders worden ongebruikte domeinnamen steeds vaker gekoppeld aan eenvoudig vorm te geven websites. Dit blijkt uit cijfers van internetprovider Onepage.website en Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Meest gehoorde redenen voor het hebben van een ongebruikte domeinnaam zijn onder andere tijd, geld en de concurrentie voor zijn. Henny Rietkerk, directeur van Onepage.website: “Wat wij ook zien, is dat bedrijven ongebruikte domeinnamen ooit hebben geregistreerd om het eigen domein te beschermen en ter exploitatie van nieuwe ideeën en diensten. Destijds een goed idee, nu een gemiste kans aangezien een ongebruikte domeinnaam niets oplevert.”

Steeds meer online kennis

Er is een toename in het aantal online website-builders. Wanneer je kijkt naar grote spelers op het gebied van het bouwen van websites, zoals bijvoorbeeld Wix en Weebly, kun je concluderen dat het aantal online website-builders is toegenomen naar circa 135 miljoen. Rietkerk: “Door deze toename zie je dat het maken en inrichten van een website eenvoudiger en goedkoper wordt voor mensen. Mensen zijn online slimmer, kunnen meer en zullen hierdoor sneller iets met hun domeinnaam gaan doen.”

Waarde aan domein toevoegen

Door de toename in het aantal online website-builders zie je dat ongebruikte domeinnamen steeds vaker worden gekoppeld aan eenvoudig vorm te geven pagina's. Deze pagina's zijn eenvoudig in te richten, betaalbaar en compatibel op mobiele devices. One-page-websites zijn hier een voorbeeld van. Rietkerk: “Door je domeinnaam te koppelen aan een pagina creëer je waarde in plaats van alleen maar geld te betalen voor een domeinnaam die je toch niet gebruikt. Je bent online vindbaar, vangt mensen die je zoeken op Google en kan mensen aanzetten tot acties, bijvoorbeeld bellen of mailen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie