Naar inhoud

Nederlandse eetgewoontes veranderen door bezorgdiensten

De leefstijl van Nederlanders is aan het veranderen. Dat is misschien nog wel het beste te merken aan de drie vaste maaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten. De vaste patronen worden doorbroken. Neem nou de lunch - de boterham met kaas - die achter het bureau of tijdens een wandelingetje buiten werd opgegeten. Die meegebrachte boterham is aan het verdwijnen. In plaats daarvan laten we steeds vaker de middagmaaltijd bezorgen.

Groei on-demand bezorgdienst

Een onderzoek van bezorgdienst Deliveroo bevestigt dat Nederlanders steeds vaker hun lunch bestellen. Begin dit jaar was het aantal bestelde lunches al 900 procent hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Deze cijfers zijn bekendgemaakt om het vierjarig bestaan te vieren. Oprichter Will Shu gaf in februari 2013 het startschot door persoonlijk zijn eerste bestelling in Londen te plaatsen. De on-demand bezorgdienst heeft nu wereldwijd meer 30.000 riders die dagelijks de gerechten bezorgen en het aantal bestellingen groeide alleen al in 2016 met 650 procent. En dat is goed nieuws voor de 20.000 restaurants die over de hele wereld bij de dienst zijn aangesloten.

Hogere omzet restaurants

Deze cijfers laten zien dat Nederlandse restaurants dankzij de bezorgdienst een hogere omzet halen en bovendien nieuwe groepen klanten binnenhalen. De eigenaren van de meer dan 900 aangesloten restaurants in 10 Nederlandse steden rapporteren een stabiele groei van het aantal bestellingen. Ze hebben ook meer mensen in de keuken ingehuurd om de toegenomen vraag aan te kunnen en zo de kwaliteit van de gerechten te garanderen.

Mentaliteitsverandering

Was tot voor kort de vrijdagavond de favoriete avond om eten te bestellen, tegenwoordig gebeurt dat steeds vaker ook op doordeweekse avonden. Die mentaliteitsverandering is een belangrijke verklaring voor de enorme toename van het aantal bestelde gerechten. In 2016 werd 10 procent van de maandelijkse bestellingen gedaan tussen maandag en donderdag. De traditionele piek op vrijdag verdween en het aantal bestellingen werd meer uitgesmeerd over de hele week. Waarschijnlijk komt dat ook door het in september 2016 gelanceerde Deliveroo for Business. Een dienst die het gemakkelijker maakt voor bedrijven om eten te bestellen voor hun werknemers.

Ketens en kleine restaurants

De bezorgdienst werkt nu samen met meer dan 900 restaurants in Nederland, van bekende nationale ketens zoals Braai, tot kleine, zelfstandige restaurantjes als The Butcher en Renato’s. In 10 steden in Nederland kunnen klanten via een bestelling plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. Wereldwijd namen in 2016 de bestellingen van de aangesloten restaurants toe met 650 procent. Elke week komen er nieuwe restaurants bij.

Nieuwe manier van bezorgen

“Onze missie is om een nieuwe manier van bezorgen te introduceren”, vertelt Philip Padberg, general manager bij Deliveroo Netherlands. Het belangrijkste is dat onze klanten ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds de lekkerste gerechten van hun favoriete restaurants kunnen bestellen. Dat kan bovendien met één druk op de knop. Restaurants die met ons samenwerken, kunnen dankzij de uitbreiding van hun keukencapaciteit een omzetstijging van 30 procent realiseren zonder dat ze hoeven te investeren in nieuwe infrastructuur.”

Vernieuwingen bezorgservice

“Onze unieke bezorgdienst is een win-win voor alle deelnemers”, stelt Padberg. “We zijn trots dat we zo de voorwaarden scheppen om restaurants te laten groeien en nieuwe banen te creëren. We krijgen veel positieve reacties van restaurants en chefs en we zijn ontzettend enthousiast dat we meedoen aan belangrijke vernieuwingen in de bezorgservice.” “We doen alleen waar we het beste in zijn: we bedenken en bereiden fantastische pizza’s en Deliveroo doet de rest”, zegt Kim Lakho, general manager bij Renato's in Amsterdam. “Dankzij deze bezorgdienst hebben we een heleboel tevreden klanten en extra omzet.”

Hooggekwalificeerde technologiebanen

De dienst kondigde afgelopen maand ook aan dat er 300 hooggekwalificeerde technologiebanen worden gecreëerd in Londen, waar de bezorgdienst zijn thuisbasis heeft. De nieuwe werknemers worden ingezet om ervoor te zorgen dat het bedrijf de koppositie houdt bij de innovatie van de bezorging van gerechten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie