Naar inhoud

Nederlandse jongeren willen met name Nederlandse merkkleding

De hegemonie van fashion brands uit de Verenigde Staten van Amerika, Italië en Frankrijk onder jongeren in Nederland lijkt definitief voorbij. Waar het straatbeeld vijf tot tien jaar geleden nog gedomineerd werd door gerenommeerde buitenlandse modehuizen, is inmiddels bijna de helft van de merkkleding onder jongeren van Nederlandse ontwerpers. Opvallend is daarbij dat onder vrouwen de Nederlandse merken zelfs populairder zijn dan luxe fashion uit het buitenland.

Dit blijkt uit een analyse van Winkelstraat.nl van 150.000 digitale kassabonnen van meer dan 250 winkels en 600 merken die via de online marktplaats verkopen.

Nieuw fashiontijdperk

Nederland is nog nooit zo succesvol geweest in luxe fashion. De afgelopen jaren zijn er tientallen Nederlandse fashionmerken gelanceerd die de wereld veroverd hebben. Het gevolg is dat de garderobekast van jongeren in Nederland nu ook massaal gevuld wordt door merkkleding van eigen bodem. Gemiddeld is 48 procent van alle aankopen van merkkleding door jongeren van Nederlandse merken. Bij damesmode ligt dit percentage op ruim 52 procent, waardoor Nederlandse merkkleding zelfs iets populairder is dan fashion van modehuizen uit het buitenland.

Wereldwijd succes

In het algemeen zijn onder meer Dsquared2, Off-White, Black Bananas en Daily Paper de populaire premium en luxe merken onder jongeren. De meest gewilde Nederlandse merkkleding onder jongeren zijn Airforce, Reinders, Black Bananas, Purewhite en Clan de Banlieue. Van de internationale namen zijn verder Balenciaga. Versace, Kenzo, Valentino en Alexander McQueen nog steeds erg geliefd bij jongeren.

Wat opvalt, is dat een groot deel van de populaire Nederlandse merken nog geen 15 jaar bestaat. Met name de populariteit van luxe streetwear heeft hard bijgedragen aan de opkomst van Nederlands fashion brands in binnenland en buitenland. De kleding van Black Bananas, Filling Pieces, In Gold We Trust en Daily Paper spreekt jongeren over de hele wereld aan.

Van catwalk naar social media

Modellen op de catwalk blijven een bepalende factor bij de introductie van nieuwe collecties. Maar Nederlandse merken en winkels hebben zich de voorbije jaren ook onderscheiden door in te spelen op de impact van social media onder jongeren. Dat wereldwijd influencers de collecties van Nederlandse designers omarmen, helpt daar natuurlijk ook bij.

Zo lopen Victoria Koblenko, Romee Strijd, Haley Baldwin en de Angels van Victoria Secret in de ontwerpen van Reinders. Het label is opgezet door Marie en Julie Reinders. De zusjes, die ontzettend veel op elkaar lijken, deden het goed in de modellenwereld en kledingfabrikanten waren dol op hen. Na enkele jaren als model gewerkt te hebben, besloten zij door te gaan in de modewereld maar dan aan de andere kant van de catwalk.

Aansprekende marketingaanpak

“Jongeren bepalen traditioneel het straatbeeld als het aankomt op fashion”, aldus Joost van der Veer, oprichter en chief executive officer bij Winkelstraat.nl. “Dat hun garderobe steeds meer gedomineerd wordt door Nederlandse merken, is vooral iets waar de ontwerpers heel trots op mogen zijn. We zien op ons platform sinds de allereerste dag het succes van de nieuwe Nederlandse merken. Ze weten als geen andere jongeren aan te spreken met hun ontwerpen en marketingaanpak. Dit biedt alleen nog maar meer kansen voor nieuw talent.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie