Naar inhoud

Nederlandse marketeers lopen voor op de collega’s wereldwijd

Het is niet alleen door de coronacrisis een uitdagende tijd voor marketeers. Klanten hebben namelijk steeds hogere verwachtingen van bedrijven. Bovendien breidt het landschap van beschikbare marketingtools en marketingstrategieën zich steeds verder uit. Nederlandse marketeers lopen ten opzichte van hun collega’s wereldwijd voorop waar het de adoptie van deze innovaties betreft, maar zetten hun nieuwe assets vervolgens niet optimaal in.

Dit kun je opmaken uit het ‘Not Another State of Marketing Report’ van het groeiplatform HubSpot. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 3.400 marketeers wereldwijd naar hun strategieën en visie voor 2020 en het budget en de tools die ze daarvoor tot hun beschikking hebben.

Enorme uitdaging voor marketeers

Het onderzoek laat zien dat marketingmanagers het potentieel van hun investeringen niet optimaal gebruiken. Dit komt door de enorme uitdaging die werken met traditionele systemen met zich meebrengt. Groeiende bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om zoveel potentieel succes links te laten liggen, zeker niet als ze in 2020 voorlopers in hun markt willen blijven. Juist op het moment waarop ze sneller moeten gaan, worden bedrijven afgeremd door achterhaalde tools, onnodig complexe processen en het gebrek aan samenwerking tussen marketing, sales en de klantenservice.

Aanpakken van nieuwe mogelijkheden

Nederlandse marketeers pakken nieuwe mogelijkheden om hun publiek te bereiken met beide handen aan. Zo geeft 70 procent van de Nederlandse respondenten aan al volop gebruik te maken van account based marketing tegenover 61 procent wereldwijd. En van de bedrijven die er nog niet mee aan de slag zijn, is 33 procent van plan dit in 2020 op te pakken. Deze bereidheid voor het verkennen van nieuwe strategieën om de bedrijfsgroei te optimaliseren leidt echter niet altijd tot het beste resultaat, bijvoorbeeld door gebrek aan inzichten. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden (23%) aan niet over de juiste gegevens te beschikken om potentiële klanten optimaal te segmenteren en adresseren.

Automatisering van bedrijfsprocessen

Ook waar het de automatisering van bedrijfsprocessen betreft, lopen Nederlandse marketeers voor op hun collega’s wereldwijd. Maar liefst 84 procent van de ondervraagde Nederlanders geeft aan dat hier binnen zijn bedrijf sprake van is, tegenover 68 procent van hun icollega’s wereldwijd. Zo worden onder andere drip campaigns geautomatiseerd (20%) en wordt er ook voor contentmarketing (27%) gebruikgemaakt van tools. Toch lijken vooral sales (21%), finance (18%) en customer support (16%) van automatisering te profiteren. Slechts 13 procent van de Nederlandse marketeers geeft namelijk aan dat zijn afdeling op dit moment gebruikmaakt van automatisering.

Datagedreven beslissingen nemen

Het onderzoek laat zien dat marketeers zich dus wel degelijk bewust zijn van de verschillende mogelijkheden die zij tot hun beschikking hebben, maar niet altijd de juiste, datagedreven beslissingen nemen bij de inzet ervan. Zo geeft minder dan de helft van de ondervraagden (48%) aan gebruik te maken van attribution reporting om te bepalen welke invloed de inzet van marketing heeft gehad op een daadwerkelijke aankoop. Bovendien kenmerkt maar één derde van hen de return on investment (ROI) van campagnes als zeer belangrijk. Bijna 40 procent van de marketeers geeft desgevraagd aan bij een budgetbesluit niet altijd volledig zeker te zijn van de toegevoegde waarde van een initiatief.

Marketing een steeds omvangrijker werkveld

Het werkgebied van marketeers wordt steeds omvangrijker. De tools en strategieën die ze voor hun werk kunnen inzetten, vragen nieuwe kennis, meer inzicht in klanten en hun data en soms ook een andere verdeling van hun budgetten, zo blijkt uit het onderzoek. Marketeers moeten zich bovendien beraden op strategieën die de volledige klantcyclus benutten – van sales tot marketing en klantenservice.

Klantenservice bepaalt succes van bedrijven

“Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice. Of het nu gaat om het downloaden van informatieve content in de prospectfase of het indienen van een hulpvraag, klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven”, stelt Inken Kuhlmann-Rhinow, marketing director EMEA bij HubSpot. “Marketeers zijn de ontwerpers van die ervaring. Toch richten zij zich vaak maar op een klein deel van de klantbeleving.”

Tevreden klanten belangrijker dan ooit

“Bedrijven moeten zich tegenwoordig richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen. Om dat te kunnen doen, moeten marketeers niet alleen investeren, maar zich ook beraden op de juiste mindset en tools om veranderingen écht mogelijk te maken. Klanten worden mondiger, het productaanbod wordt groter en het vertrouwen in bedrijven brokkelt af. Tevreden klanten zijn belangrijker dan ooit en staan aan de basis van de groei van een bedrijf. Je kunt zelfs zeggen dat ze belangrijker zijn dan de inzet van sales en marketing.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie