Naar inhoud

Nederlandse markt voor mobiele diensten is onderuit gegaan

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het derde kwartaal van 2017 onderuit gegaan. De omzet is in de periode juli tot en met september 2017 met 7,9 procent jaar op jaar gedaald naar 1,11 miljard euro. Ten opzichte van het tweede kwartaal bedraagt de daling 2,8 procent. In vergelijking met de voorgaande kwartalen zijn er duidelijke tekenen van verslechtering van de mobiele markt, waar Vodafone de grootste klap heeft gekregen.

Versnelde omzetdaling

Dat leert het rapport ‘Dutch Mobile Operations 2017 Q3’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper. De vier netwerkoperators wijten de versnelde omzetdaling vooral aan de impact van regulering, toenemende prijsdruk en stevige concurrentie. Vodafone laat opnieuw de grootste jaarlijkse daling zien, terwijl Tele2 als enige mobiele netwerkoperator (MNO) een stijging in omzet toont, namelijk 18,7 procent op jaarbasis. De relatieve nieuwkomer Tele2 blijft daarmee de kleinste van de vier MNO’s, maar weet wel zijn marktaandeel met ruim 1 procent te vergroten naar 5,3 procent in het derde kwartaal 2017.

Vodafone krijgt grootste klap

Van de andere drie operators laat Vodafone, inclusief de mobiele omzet van Ziggo, zoals aangegeven de grootste daling zien in dienstenomzet: minus 13,1 procent. De operator verloor in het derde kwartaal als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 30,5 procent. KPN laat een omzetdaling zien van 7,1 procent maar breidt desondanks zijn marktleiderschap iets uit naar 43,1 procent. T-Mobile ziet de omzet met 6,5 procent op jaarbasis dalen en groeit in marktaandeel licht naar 21,2 procent.

Grote impact regulering

De daling van de dienstenomzet met 7,9 procent jaar-op-jaar is een duidelijke verslechtering ten opzichte van voorgaande jaren, waar de daling minder was: jaar-op-jaar -4,4 procent in het derde kwartaal van 2016 en -1,1 procent in het derde kwartaal van 2015. Netwerkoperators wijten dit voornamelijk aan de impact van regulering, prijsdruk en stevige concurrentie. Zo berekende Vodafone bijvoorbeeld dat de impact van regulering in het derde kwartaal van 2017 alleen al 27 miljoen euro was – voornamelijk door het afschaffen van roaming. KPN geeft voor zijn outlook 2017 aan dat het de impact van roaming-regulering schat op minus 40 tot 50 miljoen euro.

Verdere krimp van de markt

In het licht van deze kwartaalresultaten en de huidige marktsituatie, voorzien de onderzoekers dat de dienstenomzet van de Nederlandse netwerkoperators voor heel 2017 daalt met ongeveer 4,5 procent naar 4,5 miljard euro. Zij verwachten verder dat in de periode 2017 tot en met 2021 de markt verder krimpt, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei van 1,9 procent, tot een omzet van rond de 4,3 miljard euro in 2021.

Toenemende concurrentie verwacht

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder toeneemt met nog steeds vier mobiele operators – ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo. De groei van de omzet uit datadiensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

Invloed regulering en roaming

Andere belangrijke negatieve factoren zijn regulering – met de nieuwe voorgestelde MTA-tarieven (mobile termination rates) van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) – en afschaffing van aparte roaming-tarieven vanaf de zomer van dit jaar. Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de gemiddelde omzet per gebruiker vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.

Worsteling vertaling vraag naar omzet

“Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien en de verwachting is dat dit zal versnelt, gezien de opkomst van grotere databundels met zelfs plannen voor ongelimiteerd datagebruik”, stelt Alejandra van de Roer, researchanalist bij Telecompaper. “Operators worstelen met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier echter weinig ruimte voor.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie