Naar inhoud

Nederlandse markt voor mobiele telecom verder onder druk

Overal waar je tegenwoordig loopt, zit of staat, zie je mensen met hun smartphone in de weer. De omzet van telecomproviders komt echter meer en meer onder druk te staan en deze bedrijven zijn dan ook naarstig op zoek naar andere verdienmodellen. Dit klinkt voor een buitenstaander wellicht als een contradictie. Maar wie zijn eigen mobiele gedrag bekijkt, snapt de neerwaartse spiraal. Het versturen van sms'jes is verleden tijd sinds de gratis dienstverlening van WhatsApp. En waarom zou je dure belminuten besteden aan een gesprek met je broer in Taiwan, als FaceTime en een WiFi-verbinding beschikbaar zijn?

Daling dienstenomzet mobiele aanbieders

Mobiele operators in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 1,2 miljard euro aan dienstenomzet gegenereerd. Dat is een daling van 5,6 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Het marktonderzoeksbureau heeft vanwege een zwakker dan verwachte eerste helft van 2016 voor de mobiele markt zijn outlook voor heel 2016 verlaagd. Er wordt nu een omzetdaling van 4 procent voorzien.

Marktleider KPN vergroot marktaandeel

Het rapport 'Dutch Mobile Operators Q2 2016' toont dat van de vier mobiele netwerkoperators T-Mobile het slechtst heeft gepresteerd op het gebied van dienstenomzet, met een daling van 10 procent jaar-op-jaar. Als gevolg hiervan is het marktaandeel van T-Mobile gedaald naar net iets meer dan 21 procent. KPN scoorde bovengemiddeld in het tweede kwartaal, met een daling van de dienstenomzet met 3,9 procent. De operator verstevigde zijn marktleiderschap met een aandeel van 42 procent. Ook Vodafone zag de kwartaalomzet in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015 dalen. De omzetdaling van 5,5 procent resulteerde in een stabiel marktaandeel van ruim 33 procent. Nieuwkomer Tele2 heeft ook het afgelopen kwartaal zijn omzet van mobiele diensten zien groeien en zag zijn marktaandeel stijgen naar 3,5 procent eind juni.

Verscheidene oorzaken omzetdaling

Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het eerste kwartaal als het gaat om omzet uit mobiele diensten. Dit jaar toonde de markt echter geen groei op kwartaalbasis. De daling van de dienstenomzet versnelde zelfs op jaarbasis, vergeleken met het voorgaande eerste kwartaal. Operators wezen op prijsdruk en zware concurrentie als oorzaken. Minder buiten-de-bundel-omzet, regulering zoals de recente verlaging van de maximale roamingtarieven in de EU per eind april en veranderend consumentengedrag (zoals het groeiend gebruik van IP-gebaseerde messagingdiensten) blijven een negatieve invloed uitoefenen op de omzet uit mobiele diensten.

Prognose voor 2016 naar beneden bijgesteld

Op basis van de zwakker dan verwachte eerste jaarhelft heeft het marktonderzoeksbureau besloten zijn outlook voor heel 2016 en voor de komende vijf jaar te verlagen. Voor 2016 voorziet het bureau een omzet uit mobiele diensten die met 4,7 miljard euro 4 procent lager ligt dan in 2015. Voor de periode van 2015-2020 verwacht de marktonderzoeker nu dat de markt voor mobiele diensten een gemiddelde jaarlijkse daling zal meemaken van 1,5 procent. Dat betekent een jaaromzet van circa 4,6 miljard euro in 2020.

Verdere daling verwacht voor komende jaren

Op basis van de zwakker dan verwachte eerste jaarhelft heeft het marktonderzoeksbureau besloten zijn outlook voor heel 2016 en voor de komende vijf jaar te verlagen. Voor 2016 voorziet het bureau een omzet uit mobiele diensten die met 4,7 miljard euro 4 procent lager ligt dan in 2015. Voor de periode van 2015-2020 verwacht de marktonderzoeker nu dat de markt voor mobiele diensten een gemiddelde jaarlijkse daling zal meemaken van 1,5 procent. Dat betekent een jaaromzet van circa 4,6 miljard euro in 2020.

Onvoldoende compensatie voor daling spraak en sms

De marktvoorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen en dat de groei van de omzet uit datadiensten onvoldoende is om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. Andere negatieve factoren zijn regulering, transparantie van mobiele kosten en het combineren van mobiele diensten met vaste diensten, evenals het toenemend gebruik van over-the-top-diensten (OTT).

Sterke concurrentie biedt weinig ruimte

“Mobiel dataverkeer blijft in volume met dubbele cijfers groeien, al lijkt de groei iets te vertragen”, stelt researchanalist Alejandra van de Roer, auteur van het rapport. “Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten in hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie laat hier ook weinig ruimte voor over.” Inclusief de vier operators en de mobile virtual network operators (MVNO's), telde de Nederlandse markt 20,1 miljoen simkaarten (exclusief M2M-simkaarten) aan het einde van juni 2016. Dit aantal is goed voor een groei van 1,3 procent jaar-op-jaar en 0,7 procent sequentieel. De groei is vooral afkomstig uit een stijging in postpaid. Het aantal gebruikers van prepaid-simkaarten daalde naar 30,2 procent van de totale markt in het tweede kwartaal van 2016.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie