Naar inhoud

Nederlandse medewerker heeft weinig vertrouwen in de manager

Goed management is cruciaal voor iedere organisatie. In Nederland zijn goede managers echter vrij zeldzaam. De leidinggevenden blijven namelijk ver weg van het ideaalbeeld. Een op de vier Nederlanders in loondienst vindt dat zijn meerdere zijn eigen capaciteiten overschat. Het is zelfs zo erg dat de huidige manager voor een op de vijf medewerkers de belangrijkste reden is om serieus op zoek te gaan naar een betrekking bij een andere werkgever.


Manager overschat eigen kunnen

Dit blijkt uit de resultaten van Het Nationale Management Onderzoek, waaraan 1.000 Nederlanders werkzaam in loondienst hebben deelgenomen. Meer dan de helft van hen gelooft meer vakinhoudelijke kennis te hebben en beter te kunnen plannen dan zijn manager. De onderzoekers onderscheiden vier elementen die de ideale manager kenmerken:

  1. leidinggeven;
  2. organiseren;
  3. coachen;
  4. ondernemen.

Het type tiran wordt op de Nederlandse werkvloer dan ook niet meer geaccepteerd.

Goede managers maken het verschil

Goede managers zorgen voor visie, richting en betrokken medewerkers. Dat leidt vanzelf tot meer loyale klanten, meer productiviteit en meer winstgevendheid. Jim Clifton en Jim Harter, respectievelijk chief executive officer en chief scientist workplace management & well-being bij onderzoeksorganisatie Gallup, zijn over dit principe heel duidelijk in hun boek ‘It’s the Manager’. De ondertitel van de publicatie is dan ook veelzeggend: ‘Gallup finds the quality of managers and team leaders is the single biggest factor in your organization's long-term success.’

The quality of managers and team leaders is the single biggest factor in your organization's long-term success.

Belangrijkste factoren falend management

Al decennia leiden vijf factoren tot falend management:

  1. Beperkt aanbod van geschikte personen – Slechts een op de tien mensen bezit alle benodigde eigenschappen om een goede manager te kunnen zijn. Twee op de tien mensen bezitten een paar van de benodigde eigenschappen en hebben de potentie om zich verder als manager te ontwikkelen. De spoeling aan geschikte personen is bij aanvang dus al dun.
  2. Verkeerd aannamebeleid – Bij bedrijven wordt niet gekeken naar het benodigde talent en de benodigde eigenschappen om een goede manager te kunnen zijn, maar wordt gekeken naar hoe mensen functioneren en presteren in hun huidige baan. En dat is de meeste gevallen geen leidinggevende functie. Toezichthouders en bestuurders zijn vaak geneigd om hun persoonlijke voorkeuren en intuïtie te volgen – aardige vent – en hanteren maar zelden de juiste selectiecriteria. We kiezen op deze manier de verkeerde personen.
  3. Niet of te laat opleiden – We denken dat we er zijn met het aannemen van een manager, dat de manager het allemaal wel weet. Mis. Mensen hebben al jaren een leidinggevende functie voordat ze een opleiding of training volgen in management of leiderschap, met als gevolg dat veel managers beginnen met onvoldoende kwaliteit en training in hun bagage. We leiden geen managers op.
  4. Niet beoordelen – Managers worden vaak niet meegenomen in het beoordelingssysteem of bij de functioneringsgesprekken. Of ze worden op de verkeerde aspecten beoordeeld. Laat dus staan dat ze goede feedback krijgen van wat ze doen. Bestuurders, directeuren en managers maken daar geen tijd voor vrij, hebben daar geen zin in of zijn daar bang voor. Voor ons, wij managers, hoeft dat niet, dat is alleen voor de medewerkers. We hebben geen idee of en hoe een manager functioneert en hoe we dat moeten bijsturen.
  5. Soort zoekt soort – Managers zijn mensen, dus ook kuddedieren. Dus de ene slechte manager omringt zich met andere slechte managers – ik dek jou en jij dekt mij – en medewerkers groeien door naar posities waarvoor ze niet geschikt zijn. Slechte managers houden het eigen soort in stand.

Sjors van Leeuwen is eigenaar van adviesbureau Indora Managementadvies en initiatiefnemer en coördinator van het Zorgmarketingplatform. Hij is ook auteur van het boek ‘Wendbare strategie op één A4 – Inclusief Wendbaarheidscanvas’ en coauteur van het boek ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie