Naar inhoud

Nederlandse medewerkers gaan vaker tevreden naar het werk

De tevredenheid van medewerkers op de werkvloer is volgens 31 procent van de HR-professionals en 33 procent van de bestuurders de afgelopen drie jaar toegenomen. Ook ziet het overgrote deel van hen – respectievelijk 85 procent en 88 procent – dat de gemiddelde duur van een dienstverband gelijk is gebleven of zelfs is toegenomen. De medewerkers zelf bevestigen de tevredenheid en geven aan zich prettig te voelen (76%), energie te krijgen van het werk (57%) en hun huidige rol passend te vinden bij hun talenten en drijfveren (69%).

Dit blijkt uit het ‘HR Benchmarkonderzoek 2018’, het jaarlijkse onderzoeksrapport van HR-dienstverlener Raet over de actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderliggende onderzoek hebben dit jaar 1.420 medewerkers, 607 HR-professionals, 100 bestuurders en 408 zzp’ers meegedaan uit verschillende branches. Dit jaar is het de tiende keer dat het benchmarkonderzoek is uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Werk-privé-balans meest bepalend voor werkgeluk

De benchmark toont aan dat het werkgeluk van medewerkers bepaald wordt door verschillende factoren. De factoren die door medewerkers zelf het vaakst worden genoemd in de top drie zijn: beloning en arbeidsvoorwaarden (66%), de balans tussen werk en privé (62%) en het hebben van leuke collega’s (58%). De werk-privé-balans wordt door medewerkers het meest op nummer één gezet (26%).

Verschillende beleving werkgever en werknemer

Volgens het onderzoek is de werk-privé balans voor de werknemer een sterk bepalende factor voor werkgeluk. Opvallend is dat HR-professionals en bestuurders hier een andere kijk op hebben. 30 procent van de HR-professionals en zelfs 56 procent van de bestuurders zijn ervan overtuigd dat betekenisvol werk nummer één bepaler is voor werkgeluk. Voor medewerkers is deze factor niet onbelangrijk, maar wordt minder vaak genoemd in de top drie.

Belangrijk belevingswereld van elkaar begrijpen

“Het is belangrijk voor zowel de medewerkers als de werkgever om de belevingswereld van elkaar te begrijpen en duidelijke afspraken met elkaar te maken”, stelt Joke van der Velpen, manager service center bij Raet. “Begrip en een goede samenwerking resulteren onder andere in een goede werk-privé balans en dat is precies waar medewerkers anno nu behoefte aan hebben en gelukkig van worden. De verantwoordelijkheid hiervan ligt bij beide partijen en wanneer dit goed gebeurt, hebben zowel de medewerkers als de werkgever daar profijt van.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Raet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie