Naar inhoud

Nederlandse medewerkers tevreden ondanks gemaakte overuren

De overgrote meerderheid (88%) van de werknemers in Nederland is in het algemeen tevreden over werk en werkomgeving. Daarbij geeft 83 procent aan dat de balans tussen privé en werk precies goed is. Dit mag gerust opvallend worden genoemd, want het merendeel (69%) maakt gemiddeld 6 overuren per week, waarvan bijna een derde (32%) onbetaald is. Deze overuren zijn het gevolg van een combinatie van werkdruk en extra optionele activiteit.

Niet voldoende werkuren

Dit leert een onderzoek van technologiebedrijf Epson. Uit de studie blijkt dat een opmerkelijke 41 procent van de Nederlandse werknemers toegeeft toe dat er ‘simpelweg niet voldoende werkuren beschikbaar zijn om te doen wat nodig is’. 44 procent benadrukt dat andere werkvereisten, zoals vergaderingen, rapportages en administratie, voorkomen dat zij zich op hun eigenlijke werk kunnen concentreren.

Periode van beste prestaties

Volgens de bevindingen blijken overuren echter ook een periode te zijn waarin de beste prestaties worden geleverd, waarin werknemers ongelezen e-mails lezen (40%), voltooide of uit te voeren taken controleren (42%) en lezen om hun professionele inzicht en persoonlijke vaardigheden te verbeteren (38%).

Belang sociale interactie

Het onderzoek suggereert tevens dat overuren worden gebruikt om een meer maatschappelijk betrokken werkomgeving te creëren tijdens kantooruren, waarbij 37 procent van de werknemers toegeeft dat zij het prettig vinden om te kletsen en contacten te onderhouden op het werk en dat zij de extra uren gebruiken om hun werk te doen. Dit wordt tevens ondersteund door het feit dat 85 procent van de werknemers het ermee eens is dat sociale interactie in de werkomgeving belangrijk voor hen is.

Stimulering werknemers

“Tevredenheid en stimulering van werknemers binnen de werkomgeving zijn cruciale economische bouwstenen die niet mogen worden vergeten in het moderne concurrerende bedrijfsklimaat”, aldus Ward Estoppey, channel marketing manager bij Epson Nederland. “Organisaties kunnen altijd meer doen om een positieve werkcultuur te helpen creëren, waarbij de tevredenheid van hun werknemers verder wordt verbeterd. Dit onderzoek biedt een momentopname van het tijdbeheer, de werkdruk en de prioriteiten van de hedendaagse personeelsbestand.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie