Naar inhoud

Nederlandse modemerken opmerkelijk passief op social media

Het is droevig gesteld met het gebruik van social media door vooraanstaande Nederlandse modemerken. Het ontbreekt veelal aan een goed uitgedachte strategie en bijbehorende contentplanning. Van de populaire kanalen wordt Instagram veruit het meest effectief ingezet. Met de volgers op zowel Instagram als Facebook is echter te weinig interactie. Veruit de grootste kans voor de fashionindustrie in Nederland ligt bij de contentcreatie op YouTube, maar juist daar is de branche opmerkelijk passief.

Social media

Dit leert een analyse van de activiteiten op social media van zo’n 100 Nederlandse modehuizen en -agentschappen, uitgevoerd door Juulr. Dit marketingbureau, dat zich focust op influencers, heeft de verrichtingen van deze modemerken op Facebook, Instagram en YouTube onder de loep genomen. Uit deze scan blijkt dat 85 procent van de geanalyseerde merken in de afgelopen 2 jaren minder dan 5 video’s op YouTube heeft geplaatst. Het merendeel besteedt zelfs totaal geen aandacht aan dit kanaal.

Inzet videocontent

Dat mag gerust een gemiste kans worden genoemd. Want de videocontent op YouTube kan efficiënt verspreid worden, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van kanalen als Instagram en Facebook. Videocontent is zonder twijfel het ondergeschoven kindje in de modebranche. Volgers besteden immers zo’n 80 procent van de tijd die zij spenderen op social media aan het bekijken van bewegende beelden.

Geen ruchtbaarheid

Een treffend voorbeeld wordt gevormd door de bezigheden van Cavallaro op social media. Dit luxe confectiemerk voor dames en heren heeft partnerships met voetbalclubs als AZ en Arsenal en verzorgt sinds kort ook de kledinglijn van het Nederlands Elftal. Iedere week hijsen de meest begeerde voetballers van Nederland en Engeland zich in de kleding van dit merk. Hier wordt op de onderzochte platformen echter weinig tot geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Gemiste kansen

Een gemiste kans, maar het is een voorbeeld dat zeker niet op zichzelf staat. Het overgrote deel van de Nederlandse fashionindustrie laat vergelijkbare mogelijkheden voor exposure op social media liggen. “De merkbeleving, die zo fanatiek wordt nagestreefd bij offline events en in kledingwinkels, wordt onvoldoende doorgetrokken naar de strategie voor social media”, stelt Sjors Goemans, chief executive officer bij Juulr. “De filosofie en het karakter van het merk komt daardoor maar zelden terug op de sociale kanalen.”

Organische groei

Natuurlijk kent de sector ook uitzonderingen op de regel. Denk bijvoorbeeld aan merken als NA-KD, Valentino en ALIX The Label. Over het algemeen valt op het gebied van social media voor deze industrie echter nog een wereld te winnen. Social media anno 2018 bieden ongekende mogelijkheden aan de fashionindustrie die de branche om kan zetten in een sterke, organische groei via deze kanalen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie