Naar inhoud

Nederlandse ondernemer optimistisch: talent is niet schaars

De Nederlandse economie bloeit weer. Consumenten hebben vertrouwen en durven hun spaargeld weer uit te geven. We gaan vaker dan ooit op vakantie en kiezen dan bij voorkeur voor exclusieve bestemmingen. En de huizenprijzen hebben weer astronomische hoogten bereikt, alsof het diepe dal van de kredietcrisis nooit heeft bestaan. Deze hoogconjunctuur heeft een positieve invloed op de werkgelegenheid en ontstaat er voor het eerst sinds jaren schaarste op de arbeidsmarkt. Toch zijn Nederlandse ondernemers optimistisch over het aantrekken van talentvolle medewerkers.

Eigen netwerk

Meer dan de helft van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%). Dit blijkt uit de jaarlijkse ‘MKB Marktmonitor’ van HR-dienstverlener Unique, die is opgesteld in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.

Onderscheiden

Tevens is de respondenten gevraagd hoe zij zich onderscheiden van andere organisaties die op zoek zijn naar talent. De meeste mkb’ers hopen dit te bereiken met de bedrijfscultuur (48%), het bieden van veel verantwoordelijkheid (43%) en door kandidaten veel vrijheid en vertrouwen te beloven (30%).

Employee journey

“Op dit moment heerst schaarste op de arbeidsmarkt”, aldus Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique. “Tenminste, dat lijkt zo. Talent is echter nog altijd vindbaar. In de zoektocht zijn twee punten belangrijk. Organisaties die behoefte hebben aan talent doen er goed aan om de employee journey in kaart te brengen. Immers, meten is weten.”

Employer branding

“Zorg dat je weet wat jouw kandidaat bezighoudt in iedere fase van de journey”, zegt Dingemans. “Van het eerste contact met jouw organisatie tot en met het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. Weet waar kandidaten positief op aanhaken of juist op afhaken. Ook employer branding is in deze zoektocht een kernbegrip. Laat zien waar je voor staat, wat je nieuwe werknemers kan bieden en waarom ze voor jou moeten kiezen. Zo vind je talent en kiest het talent voor jou.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie