Naar inhoud

Nederlandse ondernemers ambitieus met ontwikkeling bedrijf

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn ambitieus en hebben grootse plannen voor 2018: meer dan een derde (37%) is van plan om zijn onderneming dit jaar nog verder uit te breiden. Een deel van hen (16%) doet dat met het lanceren van een nieuw product of nieuwe dienst. Ook het werven van extra personeel (13%) en het betreden van een nieuwe geografische markt (9%) zijn belangrijke ambities voor het komende jaar.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 206 mkb-ondernemers naar wat zij dit jaar van plan zijn met hun bedrijf en wat hen hierin tegenhoudt. Het is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van softwareaanbieder Teamleader. Naast uitbreiding van de onderneming denken ook veel ondernemers na over het digitaliseren van hun processen (28%). Daarnaast zijn veel ondernemers van plan hun kapitaal te verhogen (12%), denken ze na over een grootschalige investering (9%) of willen ze een nieuwe merkidentiteit introduceren (9%). Slechts 5 procent van de ondervraagden geeft aan zijn bedrijf juist te willen inkrimpen.

Drempels voor ondernemers

Hoe ambitieus mkb-ondernemers vaak ook zijn, toch zijn er verschillende drempels die hen tegenhouden deze stappen te zetten. Denk aan het gebrek aan financiële middelen (13%), het een te groot risico vinden (12%) of er simpelweg geen tijd voor hebben (11%). Opvallend aan deze resultaten is dat er een grote versnippering blijkt te bestaan in de belemmeringen die ondernemers ondervinden bij hun plannen voor het komende jaar. Er is dus niet één obstakel dat genoemd kan worden als grootste reden om de gewenste stappen voor 2018 niet te zetten.

Zoeken naar oplossingen

“Ondernemers hebben het al druk genoeg. Niet verwonderlijk dus, dat zij allerlei redenen hebben om hun ambitieuze plannen niet waar te maken, zoals ook uit dit onderzoek blijkt”, zegt Jeroen De Wit, chief executive officer van Teamleader. “Naast dat het ondernemers ervan weerhoudt hun toekomstplannen waar te maken, kunnen uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld sales, marketing, administratie en organisatie hen gewoonweg veel tijd kosten. Er zijn tegenwoordig oplossingen die ondernemers ondersteunen, zodat ze meer tijd overhouden om hun doelen te bereiken en te groeien.”

Tijdens 'Work Smarter' voert Jeroen De Wit een paneldiscussie met onder andere Marko Aarnink, de oprichter van drukkerij Drukwerkdeal. Dit event heeft onder meer sessies over het lanceren van een nieuw product, het introduceren van een nieuwe merkidentiteit en het verhogen van het kapitaal.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie