Naar inhoud

Nederlandse ondernemers hebben nauwelijks tijd voor vakantie

De laatste week van december staat voor een groot deel van de Nederlanders in het teken van vrije tijd. Maar vakantie en ondernemers, dat blijkt geen match te zijn. Bijna 20 procent van de Nederlandse ondernemers geeft aan nooit vakantie te nemen. Voor deze groep staat het hele jaar dus in het teken van werken, zonder écht even rust te hebben. Eén op de drie ondernemers neemt slechts één keer per jaar minimaal één week vakantie en 31 procent zegt twee keer per jaar minimaal één week vakantie te nemen.

Tijdsbesteding ondernemers

Dit blijkt uit het onafhankelijke onderzoek ‘De Tijdstrijd’ naar de tijdsbesteding van de Nederlandse ondernemer dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Teamleader, aanbieder van een online toepassing voor CRM, sales, projectmanagement en facturatie. Dat er ook een navenant verschil bestaat tussen vakantie nemen en daadwerkelijke rust, blijkt wel uit het onderzoek.

Even helemaal niets

Voor slechts 25 procent staat een vakantie gelijk aan helemaal niets doen. Deze groep zet hun telefoon uit, kijkt niet naar de e-mail en laat het werk volledig los. Daarentegen geeft 60 procent van de bevraagde ondernemers aan dat ze voor dringende zaken bereikbaar blijven en zij houden ook hun mail en telefoon in de gaten. De laatste groep (13%) zegt zelfs de gang van zaken op kantoor voortdurend op afstand te volgen. Echt uitrusten zit er voor hen dus niet in.

Belang daadwerkelijke rust

“Het lijkt erop dat Nederlandse ondernemers nog moeten leren wat vakantie vieren is”, zegt Sjoerd Göddeke, directeur van Teamleader Nederland. “Ondernemers in Nederland werken hard en maken lange werkdagen. Juist daarom is het extra belangrijk om ook eens een weekje vrij te hebben en dan daadwerkelijk rust te nemen.”

Frisse inzichten en ideeën

“Even uit het bedrijf stappen en de werkzaamheden overlaten aan het personeel, daar wordt niemand slechter van”, aldus Göddeke. “Met de juiste tools kan de ondernemer dit ook met een gerust hart doen, alle processen zijn dan immers goed op orde. Door volledig afstand te nemen van de dagelijkse dingen kan de ondernemer bij terugkomst weer met frisse inzichten en ideeën verder gaan.”

Een overzicht van alle onderzoeksresultaten vind je op de website van Teamleader.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie