Naar inhoud

Nederlandse ondernemingen investeren meer in cybersecurity

Door de COVID-19-pandemie zijn mensen in toenemende mate afhankelijk van digitale devices en tools geworden. Het noodgedwongen massaal vanuit huis werken heeft de digitale transformatie dan ook een enorme boost gegeven. Deze transitie vraagt echter wel om extra waakzaamheid voor de veiligheid van klantdata en bedrijfsgegevens. Een derde van de Nederlandse IT-managers geeft dan ook aan dat de afgelopen maanden de investeringen in cybersecurity zijn toegenomen.


Pandemie

Dit leert een onderzoek onder 327 IT-beslissingsbevoegden naar de status van de cybersecurity in Nederland, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van cybersecuritybedrijf Motiv ICT Security. De IT’ers zijn werkzaam bij Nederlandse bedrijven met meer dan 50 werknemers. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ’Critical Security Controls – Hoe zorgt u voor een solide securityfundament’.

Digitalisering

De investeringen in cybersecurity zijn de afgelopen maanden gemiddeld met 10 procent toegenomen. Voor de pandemie reserveerde 17 procent van de organisaties meer dan 10 procent van het IT-budget voor de digitale veiligheid. Inmiddels is dit gestegen naar bijna een kwart (24%). Een derde van de IT-beslissers verwacht ook in 2021 meer te investeren in het verhogen van de digitale weerbaarheid. Deze trend laat zien dat organisaties steeds beter doordrongen zijn van de cyberrisico’s en het belang van cybersecurity.

Cybersecurity

Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat de pandemie veelvuldig als kans wordt aangegrepen door cybercriminelen. Bijna twee derde van de IT-beslissers (65%) geeft aan dat er vanuit dat oogpunt momenteel meer aandacht is voor cybersecurityrisico’s. Toch heeft maar liefst één op de vijf van de Nederlandse bedrijven onlangs te maken gehad met een cyberaanval. Bij 13 procent is dat één enkele cyberaanval geweest, bij 8 procent zijn dat zelfs meerdere aanvallen geweest. Opvallend is dat 15 procent niet weet of de organisatie slachtoffer is geworden van cybercrime.

Tool voor organisaties om kantoren veilig te heropenen

Met de lancering van een tool voor organisaties om kantoren veilig te heropenen, hebben aanbieder van identiteitsoplossingen Okta en IT-dienstverlener Salesforce een partnerschap aangekondigd. De samenwerking is in eerste instantie gericht op de integratie van Okta Security Cloud – een platform dat de juiste mensen op het juiste moment veilig verbindt met de juiste technologieën – en Work.com – een set oplossingen van Salesforce die zijn ontworpen om bedrijven en instellingen over de hele wereld te helpen om veilig te heropenen.

“De nieuwe realiteit vraagt om een nieuwe manier van werken”, stelt Sarah Franklin, executive vice president & general manager Platform, Trailhead & AppExchange bij Salesforce. “Als technologiebedrijven is het onze taak om zo veel mogelijk frictie te verminderen voor onze klanten. We zijn enthousiast over de integratie van Okta met Work.com om de heropening voor onze klanten nog gemakkelijker te maken en te helpen met hun veerkracht en continuïteit op de lange termijn.”

Het partnerschap is ontworpen voor verschillende mogelijkheden, gericht op de klanten:

  • Het stroomlijnen van de gebruikerservaring om de productiviteit te verhogen – Door gebruik te maken van hun bestaande identiteitsaanbieders of corporate directory’s zoals Active Directory, kunnen Salesforce-klanten hun medewerkers met één click op Work.com laten inloggen. Nu organisaties steeds meer vertrouwen op aannemers en partners, kunnen klanten met behulp van Okta deze naadloze ervaring aan derde partijen aanbieden door te integreren met partnerdirectory's of door identiteitsinformatie op te slaan in Okta Universal Directory. Hierdoor kan de productiviteit binnen de gehele onderneming worden verhoogd.
  • Het verhogen van de waarderingstijd en veiligheidsinschatting met geautomatiseerd zicht – Met Okta Lifecycle Management kunnen IT-beheerders gegevens van HR-systemen, zoals Workday, synchroniseren met Work.com om automatisch gebruikers aan te maken, waardoor organisaties Work.com snel en veilig kunnen inzetten en tegelijkertijd de belasting voor IT-teams kunnen verminderen. Door gebruik te maken van Okta Workflows kunnen IT-beheerders een stap verder gaan door gebruikers specifieke rollen toe te wijzen aan Salesforce Permission Set Groups, waarbij gedetailleerde controles worden uitgevoerd voor de taken en registraties waar deze gebruikers toegang tot hebben op Work.com.
  • Het beschermen van gevoelige gegevens door strengere controles uit te voeren – De integratie tussen de Okta Identity Cloud en Work.com is ontworpen om IT-leiders in staat te stellen om gebruikers eenvoudig toe te kennen, nauwkeurige controles voor machtigingen in te stellen en multifactoriële authenticatie uit te voeren voor specifieke gebruikers of groepen met potentiële toegang tot gevoelige gegevens in Work.com – en tegelijkertijd te helpen bij het bieden van beveiliging en bescherming om het hoogste niveau van cybersecurity te behouden en hun organisaties te beschermen.


Weerbaarheid

“De investeringen in cybersecurity zijn als gevolg van de pandemie toegenomen”, stelt Bastiaan Bakker, director business development bij Motiv ICT Security. “En dat is ook nodig. Bijna een kwart reserveert nu meer dan de geadviseerde 10 procent van de IT-uitgaven voor de digitale veiligheid. Het is hierbij belangrijk in de juiste zaken te investeren. Mijn advies aan het Nederlandse bedrijfsleven is dan ook om te beginnen met het fixen van de basics. De beste tooling heeft namelijk alleen effect wanneer de basis op orde is. Denk hierbij aan een goede virusscanner, endpoint security, multifactoriële authenticatie en vulnerability management. Zo wordt het Nederlandse bedrijfsleven digitaal weerbaarder en houden we digitaal droge voeten.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie