Naar inhoud

Nederlandse restaurants zoeken alternatieve inkomstenbronnen

Het omzetverlies binnen de Nederlandse horeca loopt minstens net zo snel op als het aantal besmettingen in het land. Reisbeperkingen, het advies om thuis te blijven en het verbod op grootschalige evenementen zorgden vorige week al voor een enorme impact op de horecabranche. De overheidsmaatregel van zondag 15 maart 2020 om horecagelegenheden per direct te sluiten, zorgt dat veel ondernemers in acute liquiditeitsproblemen terechtkomen.

Om alle getroffen horecaondernemers tijdens de viruscrisis financieel te ondersteunen, heeft reserveringssite Heerlijk.nl ‘Red de Restaurants!’ gelanceerd. Via dit platform kunnen consumenten direct een steentje bijdragen om de cashflow van de getroffen ondernemers te stabiliseren. “Iedereen is bang voor zijn baan”, vertelt Arthur Bassant, eigenaar van Heerlijk.nl. “Daar is helaas geen uitsluitsel over te geven. We kunnen ons beter richten op positieve berichten en als team wilden we iets doen voor de restaurants. Dit initiatief is de uitkomst hiervan.”

Directe hulp voor horeca

Waar veel hulpmaatregelen enige tijd kosten voor er resultaat zichtbaar is, richt het nieuwe platform zich op directe hulp. Consumenten kunnen snel en gemakkelijk een restaurantcadeaubon naar wens kopen via het platform. De voucher dient als het ware als tijdelijke donatie die, wanneer de horeca weer geopend is, kan worden besteed aan een etentje. Op deze manier kunnen consumenten een steentje bijdragen aan de zwaar getroffen horecabranche.

“Heel Nederland is getroffen door het coronavirus”, zegt Arthur Bassant. “Als online reserveringssysteem voor meer dan 1.000 restaurants zien we van heel dichtbij in hoeverre de horecabranche is getroffen. Hoewel er veel actie wordt ondernomen, hebben restaurants nú ondersteuning nodig. Om directe hulp te bieden, hebben we dit platform in het leven geroepen. In tijden van crisis moeten we élkaar namelijk nog meer helpen.”

Initiatief voor alle restaurants

“Dit platform is een briljant idee met een positieve insteek”, stelt Joris Peters, van eigenaar restaurant Aan de Zweth. Als iedereen een steentje bijdraagt, kunnen we de crisis met z’n allen overleven.” Ook Erik van Loo, eigenaar van restaurant Parkheuvel, ondersteunt het initiatief: “De enige pleister op de wonde in deze tijd is het feit dat je niet de enige bent. Een platform waar verbondenheid en samenwerking centraal staan, is dan ook een belangrijk lichtpunt.” Het initiatief richt zich niet alleen op restaurants die aangesloten zijn bij Heerlijk.nl, want alle restaurants mogen zich aanmelden op het charity-platform.

Horecaondernemers kunnen fans via de hashtag #redderestaurants oproepen om hun onderneming te steunen. Websitebezoekers kunnen zowel een bon voor een specifiek restaurant als generieke bon aanschaffen. De vouchers zijn twee jaar geldig en kunnen worden ingewisseld op het moment dat restaurants de deuren mogen heropenen. Consumenten zijn in de gelegenheid om het bedrag – vanaf 10 euro – zelf te bepalen. Het totaal opgehaalde bedrag – zowel per restaurant als overall – wordt aangegeven via een teller op de website. Op deze manier wordt iedere consument geënthousiasmeerd om de horeca op een laagdrempelige manier een hart onder de riem steken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie