Naar inhoud

Nederlandse retailers bezorgd over continuïteit door crisis

De coronacrisis treft alle lagen van de Nederlandse samenleving, zowel zakelijk als privé. In de retailsector heeft de pandemie de verschuiving van offline naar online duidelijk versterkt. Daar kan wel een kanttekening bij worden gezet, want de heropening van de fysieke winkels van IKEA na een sluiting van zes weken op dinsdag 28 april 2020 heeft direct voor lange wachtrijen gezorgd. Duidelijk is wel dat in de sector gevreesd wordt voor de bedrijfscontinuïteit. Slechts een kwart van de retailers in Nederland maakt zich daar geen zorgen over.

Dat vertrouwen in de toekomst zie je vooral bij retailers die online actief zijn, want 29 procent van die ondernemers maakt zich geen zorgen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 657 Nederlanders retailers van Orderchamp, een online marketplace voor business-to-business. Door de coronacrisis zijn op dit moment sommige winkels gesloten en mijden consumenten de winkelstraat. Eén op de vijf retailers (20%) geeft aan zich zorgen te maken over de continuïteit van zijn bedrijf. Onder de retailers met enkel een fysieke winkel ligt dit percentage iets hoger: 24 procent.

Retailers momenteel online aan de slag

Tegelijk geeft 63 procent van de Nederlandse fysieke retailers aan nog steeds actief te zijn. Alle retailers samengenomen – zowel offline als online – is maar liefst 83 procent actief, ondanks de maatregelen die de overheid op voorspraak van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft genomen. Verder geven zeven op de tien ondernemers (71%) aan momenteel meer te focussen op online retail, nu er voor hun fysieke winkel minder mogelijkheden zijn.

Aanbieden populaire productcategorieën

“Veel retailers spelen in op het, al dan niet online, aanbieden van populaire productcategorieën – zoals woonaccessoires, verzorgingsmiddelen, speelgoed, wenskaarten en cadeaus – en buitenproducten als planten en bloemen”, duidt Joost Brugmans, chief executive officer bij Orderchamp. “Daarnaast zien we dat ondernemers in de retailsector deze tijd benutten om taken op te pakken waar ze normaal de tijd niet voor hadden. Ze kijken bijvoorbeeld naar de algehele financiële status en brengen de liquiditeit in kaart. Hierdoor kunnen ze te allen tijde weloverwogen beslissingen nemen.”

Waardebonnen om direct cashflow te generen

Om de klantbetrokkenheid te behouden kan er gewerkt worden met promotietools of waardebonnen. Promotietools zijn bijvoorbeeld advertenties via social media, gratis bezorging of het uitbreiden van het productaanbod. 65 procent van de retailers geeft aan deze of andere promotie-instrumenten in te zetten. Ook waardebonnen worden ingezet. Eén op de vijf (20%) maakt al gebruik van dergelijke tegoedbonnen, om daarmee ook direct cashflow te genereren. Nog eens 40 procent overweegt het gebruik van deze bonnen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie