Naar inhoud

Nederlandse retailers verkopen steeds meer producten online

De uitbraak van de COVID-19-pandemie heeft – zoals verwacht – in het tweede kwartaal van 2020 een grotere impact op de e-commercesector in Nederland gehad dan in de eerste drie maanden van dit jaar. De bestedingen online aan diensten, zoals reizen en tickets, hebben een nog sterkere daling gekend: minus 45 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Maar deze daling is ruimschoots gecompenseerd door de groei in online uitgaven aan producten: plus 52 procent in vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale consumentenbestedingen online in het tweede kwartaal van 2020 zijn daardoor gestegen met 12 procent naar 6,36 miljard euro en in het eerste halfjaar van 2020 met 4 procent naar 12,40 miljard euro in vergelijking met dezelfde tijdsperiodes vorig jaar.

Dit blijkt uit de meest recente editie van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, een onderzoek naar consumentenbestedingen in de e-commercesector in Nederland. Dit periodieke onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en kennisplatform Retail Insiders en in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL, brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland en betaalorganisatie Currence.

Online groei producten en daling diensten

Het totale aantal aankopen online is door toedoen van het coronavirus ook sterk gegroeid: met 36 procent in het tweede kwartaal van 2020 en met 22 procent in het eerste halfjaar in vergelijking met dezelfde tijdsperiodes vorig jaar. Net als bij de bestedingen online is ook hier een tegengesteld beeld zichtbaar tussen producten en diensten.

Waar er in het tweede kwartaal 35 procent minder aankopen online van bijvoorbeeld vliegtickets, accommodaties en pakketreizen zijn gedaan in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zijn de aankopen in de verschillende productcategorieën gemiddeld met 52 procent gestegen. Bekeken over het eerste halfjaar is het aantal aankopen van diensten met 32 procent gedaald en is het aantal productaankopen met 34 procent gestegen.

Groeipercentages bestedingen e-commercesector in Nederland

E-commerce vitaal voor Nederlandse economie

“Door de gedeeltelijke lockdown eerder dit jaar is het aantal online kopers toegenomen. In het tweede kwartaal van 2020 zijn er 7 procent meer e-shoppers – een toename van 11,7 miljoen naar 12,5 miljoen – geweest dan een jaar geleden”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De afgelopen maanden hebben laten zien dat e-commerce een vitale rol speelt in de Nederlandse economie.”

“Veel mensen moesten thuis blijven en hebben zich gericht tot webwinkels voor hun aankopen, met veel nieuwe onlinekopers en een hoger besteed bedrag per koper tot gevolg. Dit wordt ook onderbouwd door de groeicijfers van het aantal aankopen online van en de bestedingen online aan producten. Het leidt tot een gestegen aandeel van online in de totale detailhandel, zoals blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit ligt in het eerste halfjaar van 2020 op 12,3 procent en dat is een stijging is van 2,2 procentpunten vergeleken met vorig jaar.”

Harde klappen voor reis- en vrijetijdssector

Zowel de bestedingen online als de aankopen online zijn in de reis- en vrijetijdssector verder gekelderd. De opgelegde restricties tegen de verspreiding van het coronavirus hebben gezorgd voor een lager aantal kopers online voor bijvoorbeeld vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attractieparken en evenementen. Zo zijn de uitgaven online aan pakketreizen gedaald met 81 procent en die aan losse vliegtickets en accommodaties met 24 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019.

Daartegenover laten de productcategorieën een groei zien in zowel de uitgaven online als de aankopen online in het tweede kwartaal. De grootste groeipercentages in de online uitgaven zijn te zien binnen do it yourself & garden (+121%), home & living (+105%) en sport & recreatie (+85%). In deze categorieën is de penetratie online ook bijna verdubbeld, hetgeen inhoudt dat er veel meer Nederlanders in deze productcategorieën online kopen.

E-commercesector in Nederland in het eerste kwartaal van 2020

Flinke vlucht online in food & near food

Een andere productcategorie die een flinke vlucht heeft genomen, is food & near food. Nederlanders bestellen momenteel – onder meer vanwege COVID-19 – weer meer boodschappen via het internet. In het tweede kwartaal van 2020 hebben er bijna 12.000 aankopen meer online plaatsgevonden in deze categorie, hetgeen een stijging betekent van 57 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal hebben de consumentenbestedingen online aan boodschappen 704 miljoen euro (+69%) bedragen.

“Hiermee gaat food & near food de categorie kleding met 646 miljoen euro voorbij als de productcategorie waarin in het tweede kwartaal online het meeste is besteed”, duidt Wijnand Jongen. “Daarnaast is het aandeel van online binnen de totale bestedingen aan producten in de categorie food & near food gegroeid van 4 procent naar 6 procent in deze periode.”

E-commercesector in Nederland in het eerste halfjaar van 2020

Groei smartphones en iDEAL zet door

Op het gebied van de apparaten die worden gebruikt voor de online aankoop van producten of diensten, is te zien dat de opmars van smartphones zich wederom heeft voortgezet. Waar vorig jaar in het tweede kwartaal 37 procent van de kopers online een mobiele telefoon heeft gebruikt voor een aankoop, is dat dit jaar gestegen naar 43 procent.

De uitbraak van het coronavirus heeft ook impact op de gebruikte betaalmiddelen online. Aangezien de bestedingen online aan producten zijn toegenomen en die aan diensten zijn afgenomen, hebben producten een groter aandeel gekregen in de totale bestedingen online. Dit zorgt ervoor dat het aandeel van iDEAL – dat vooral populair is bij de aankoop van producten – ook is toegenomen: van 61 procent in het tweede kwartaal van 2019 naar 68 procent in hetzelfde kwartaal dit jaar.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie