Naar inhoud

Nederlandse vakantieganger wil ontspanning en kwaliteit

De eerste weken van de maand mei staat voor menig Nederlander in het teken van de voorjaarsvakantie. De lange wachtrijen op luchthaven Schiphol leren dat de vakantiegangers die veelal niet in de huiselijke omgeving doorbrengen. Bij een dergelijk verblijf in het buitenland gaat een lichte voorkeur uit naar relaxen boven actieve inspanningen. De verwachting is bovendien dan Nederlanders steeds vaker en luxer op vakantie gaan.

Voorkeur voor relaxen

Een wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau GfK leert dat 55 procent van de Nederlandse bevolking de voorkeur geeft aan een ontspannen vakantie boven een actieve vakantie (36%). Slechts 10 procent heeft geen duidelijke voorkeur. Iets meer vrouwen (57%) dan mannen (52%) hebben een voorkeur voor een relaxvakantie. Aan een actieve vakantie geeft 38 procent van de mannen de voorkeur tegenover 33 procent van de vrouwen.

Wereldwijde tendens

Wereldwijd gezien doet ook meer dan de helft van de bevolking liever niet al teveel tijdens de vakantie. 59 procent geeft aan liever te relaxen en het rustig aan te doen terwijl 35 procent de voorkeur heeft voor een actieve vakantie. Brazilië (71%), Zuid-Korea en Japan (66%) vormen de grootste meerderheid als het gaat om relaxvakanties. De Italianen (45%), Fransen (44%) en Spanjaarden (43%) staan bovenaan als het gaat om actieve vakanties.

Leeftijd en vakantievoorkeur

Nederlanders tussen de 40 en 50 jaar vormen met 60 procent de grootste groep die het liefste luieren en niet al teveel ondernemen tijdens hun vakantie. Ook de overige leeftijdsgroepen in Nederland zijn in de meerderheid als het gaat om een relaxvakantie uitgezonderd de 20- tot 30-jarigen. Bij deze groep is de interesse voor een actieve vakantie (45%) ongeveer even groot als een luiervakantie (43%).

Invloed van kinderen

Zowel in Nederland als wereldwijd heeft de aanwezigheid van kinderen in het gezin relatief weinig invloed op het favoriete vakantietype. De luiervakantie blijft voor iedere gezinssamenstelling het meest favoriet. Wel vormen de gezinnen met kinderen tussen de 6 en 12 jaar (67%) en onder de 6 jaar (66%) de grootste groep. Ook is dit op wereldwijd niveau het geval met 62 procent voor beide groepen.

Wensen veeleisende klant

Om tegemoet te komen aan de wensen van de veeleisende klant, lanceert Neckermann Reizen, onderdeel van de Thomas Cook Groep, voor aankomend zomerseizoen het label Signature. Op basis van feedback van de klant is de reisorganisatie dagelijks bezig met het optimaliseren en verfijnen van haar service en producten. Dit maakt het voor vakantiegangers gemakkelijk om via dit label het premium aanbod te selecteren binnen de portfolio.

Geen onaangename verrassingen

“Onze klanten kiezen hun vakantie zeer zorgvuldig uit en willen zich een paar keer per jaar écht even helemaal in de watten laten leggen en niet voor eventuele onaangename verrassingen komen te staan”, aldus Ronald van Bruchem, manager new business development bij Thomas Cook Nederland. “Met de lancering van het nieuwe label bieden wij een duidelijke selectie aan van het best gewaardeerde aanbod, zowel voor families als stellen.”

Hoogwaardige vakantiebeleving

Met een knipoog naar de naam Signature wil de organisatie benadrukken dat getekend wordt voor een kwalitatief hoogwaardige vakantiebeleving. De selectie is gemaakt op basis van uitstekende klantervaringen en grote tevredenheid over de ligging van de accommodaties. Het is een keuze uit het gehele vakantieaanbod om zo de fijnproevers onder de reizigers te bereiken. Zij kunnen rekenen op buitengewoon comfort, culinaire hoogstandjes en goede faciliteiten die op elkaar afgestemd zijn om hun vakantie tot een fantastische beleving te maken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie