Naar inhoud

Nederlandse webshop van Amazon zet wehkamp verder onder druk

Het consumentenvertrouwen in het 68-jarige bedrijf wehkamp staat momenteel sterk onder druk. Het voormalige postorderbedrijf lijkt zich geen raad te weten met webwinkels als bol.com en Coolblue. Daarnaast verwachten Nederlandse consumenten dat het e-commercebedrijf ook de slag op de retailmarkt verliest van Amazon, dat eerder dit jaar zijn Nederlandse webshop heeft geopend. Dat de merkkracht van wehkamp afzwakt, is opvallend nu door de coronacrisis het online winkelen een nog grotere vlucht heeft genomen. De vooruitzichten voor de onderneming zijn dan ook somber.

Dit kun je opmaken uit het ‘Retail Merkenonderzoek 2020’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Aan de studie van dit jaar hebben 1.895 Nederlanders deelgenomen. Over de 100 grootste retailmerken in omzet in Nederland is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.

Vergeleken met het onderzoek van 2019 is wehkamp de meest opmerkelijke daler. Terwijl veel online retailers hun positie juist flink weten te versterken, daalt dat bedrijf van plaats 23 naar positie 31 in de top 100 van sterkste retailmerken in Nederland. Al jaren staat de populariteit van de onderneming onder druk, maar vooral sinds 2019 daalt de reputatie flink. “Het is steeds minder fijn winkelen bij wehkamp volgens de consumenten en de reclame van het bedrijf wordt ook minder goed gewaardeerd dan vroeger”, duidt merkadviseur Hendrik Beerda. “De teloorgang is des te opmerkelijker omdat de webshop van de organisatie al in 1995 live ging. Ondanks 25 jaar ervaring loopt deze retailer het gevaar om nu links en rechts gepasseerd te worden door nieuwe online spelers.”

Sterkste dalers in merkkracht 2019-2020

Dit zijn de sterkste dalers in merkkracht in 2020 vergeleken met 2019:

  1. Overvecht
  2. Wehkamp
  3. vanHaren
  4. Gall & Gall
  5. Hunkemöller

Amazon nieuw in de top 10 van retailers met de hoogste groeiverwachting

Sinds de start van het onderzoek bezetten bol.com en Action de eerste en tweede plaats op de ranglijst van de verwachte groeiers. Van een pure online retailer én een puur fysieke winkelketen verwachten de Nederlandse consumenten al vijf jaar lang de meeste groei in de komende twee jaar. Dat er ook kansen liggen in de fysieke retailwereld is dus duidelijk. Maar de opkomst van Coolblue en Amazon in de ranglijst valt toch het meest op. Coolblue is inmiddels de nummer 3 als het gaat om groeiverwachting en Amazon staat op plaats 9.

Retailers met de hoogste groeiverwachting in 2020

Dit zijn de retailers met de hoogste groeiverwachting in 2020 plus hun positie in 2019, 2018, 2017, 2016 en 2015:

  1. (1,1,1,1,1) bol.com
  2. (2,2,2,2,2) Action
  3. (3,4,6,9,16) Coolblue
  4. (5,6,9,7,6) Kruidvat
  5. (6,5,4,5,4) IKEA
  6. (7,9,7,6,8) Jumbo
  7. (4,3,3,3,3) Lidl
  8. (8,8,8,8,13) Albert Heijn
  9. (13,16,29,22,27) Amazon
  10. (9,7,5,4,5) Primark

Specialisatie is de succesformule van de online retailers

“De succesformule van de online retailmerken is vooral hun specialisatie”, stelt Hendrik Beerda. “De beste voorbeelden hiervan zijn zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl en de succesvolle aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Voor de consumenten is – ook in de merknaam – glashelder wat deze winkels doen. En de klanten hebben veel bewondering voor de gedegen kwaliteit die deze spelers leveren. Als winkelketens als HEMA en Blokker ook een heldere marktpositie kiezen, kunnen zij weer een succesvolle topspeler worden – zowel offline als online.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie