Naar inhoud

Nederlandse werkgevers zoeken analytisch sterke kandidaten

In het digitale tijdperk vormen data het nieuwe goud. Werkgevers in Nederland zijn dan ook op zoek naar analytisch sterke kandidaten voor het vervullen van een functie. Met 57 procent wordt de competentie ‘analyseren’ het meest gekozen bij de zoektocht naar nieuw personeel. Naast analyseren is er een duidelijke voorkeur voor ‘samenwerken’ (47%) en ‘doelen bereiken’ (38%). Dit zijn de drie meest gevraagde competenties onder werkgevend Nederland.

Dit blijkt uit een analyse van HRorganizer, een aanbieder van software voor selectie en performancemanagement. De bevindingen zijn gebaseerd op 10.036 assessments afgenomen tussen juni 2016 en juni 2017. De profieltoetsen zijn uitgezet onder 49 organisaties, variërend van het midden- en kleinbedrijf tot aan large enterprises, opererend binnen de branches IT, detachering, consultancy, food & beverage, zorg, horeca, retail, technologie, HR, onderwijs, marketing en human profit.

Zelfsturing

Organisaties zetten steeds vaker assessments in om de juiste kandidaat te selecteren voor een functie. Een selectie van relevante competenties voor de functie vormt hiervoor de basis. Wanneer gekeken wordt naar assessmentprogramma’s die afgelopen half jaar nieuw zijn gestart, valt op dat de top drie belangrijkste competenties er anders uitziet. Zo neemt ‘samenwerken’ hier een eerste plek in (56%), gevolgd door ‘zelfsturen’ (49%). De competentie ‘analyseren’ zakt twee plaatsen en sluit met 43 procent de top drie af.

Ontwikkelpotentieel

Bij een analyse op de resultaten van het assessment wordt ook zichtbaar wat het ontwikkelpotentieel is op een competentie. Kandidaten die niet sterk zijn in analyseren, zullen deze competentie niet snel onder de knie krijgen. De competenties ‘samenwerken’, ‘doelen bereiken’ en ‘zelfsturen’ zijn daarentegen beter ontwikkelbaar.

Flexibiliteit

“Hoewel ‘analyseren’ over de hele linie op nummer één staat, zetten werkgevers de competentie ‘zelfsturen’ steeds hoger op het verlanglijstje”, aldus Maarten Hack, CEO van HRorganizer. “Dat is goed om te zien, organisaties moeten immers vandaag de dag flexibel en wendbaar zijn. Zelfsturend personeel is in dit geval goud waard. Bedrijven die zelfsturend talent aan zich kunnen binden, kunnen makkelijker omgaan met veranderingen en zullen hun innovatiekracht zien toenemen. Met als resultaat dat de werkgever en werknemer samen excelleren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie