Naar inhoud

Nederlandse werknemers worden moe van voortdurende innovatie

De digitale transformatie leidt onontkoombaar tot een continue stroom van vernieuwende technologieën. 85 procent van de Nederlandse managers vindt innoveren van levensbelang voor het voortbestaan van de organisatie. Maar innovatie gaat niet zonder slag of stoot. Een uitdaging is de innovatiemoeheid van de medewerkers, waar een derde van de Nederlandse organisaties mee te kampen heeft.

Dit blijkt uit een onderzoek naar de status van innovatie in Nederland onder 587 managers van de IT-dienstverleners ilionx en QNH Consulting. De respondenten zijn vragen gesteld over innovatiebudgetten, uitdagingen, doelen, benodigdheden en partnerships. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’.

Tijdgebrek grootste showstopper

Medewerkers worden moe van weer de zoveelste innovatie. Vaak moeten zij naast hun dagelijkse werkzaamheden aandacht besteden aan innovatieve projecten. Dit vraagt in veel gevallen een extra tijdsinvestering van medewerkers. 38 procent van de respondenten vindt dan ook dat er vooraf te weinig tijd wordt gereserveerd voor innovatie. Daarnaast is het in 32 procent van de organisaties niet duidelijk hoe ze moeten innoveren.

Innovatie gebruiken als motivatiemiddel

Deze onduidelijkheid kan ook leiden tot het minder zin hebben in innovatie. Dit terwijl innovatie juist als middel gebruikt kan worden om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren en om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen. Dat gebeurt nu al, maar bij slechts een kwart van de bedrijven. De behoefte om te innoveren komt vaak voort uit de wens om als organisatie efficiënter te worden (44%), nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (30%) en kosten te besparen (30%). Dit is ook zichtbaar in de behaalde resultaten van de belangrijkste innovatieprojecten bij Nederlandse organisaties.

Ontwikkeling medewerkers stimuleren

“Het is van vitaal belang om niet alleen te innoveren om bedrijfsdoelen te behalen, maar ook om ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren”, stelt Wiebe de Boer, chief executive officer van ilionx en QNH Consulting. Dat helpt bij het voorkomen van innovatiemoeheid, bij het behouden van medewerkers en het behalen van succes. Daarnaast zijn partnerships van cruciaal belang. Partners kunnen worden ingezet om medewerkers te ontlasten en om te helpen bij het verduidelijken van de te nemen stappen voor het gewenste resultaat. Samen met medewerkers, klanten of externe partners wordt vooruitgang gerealiseerd.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van is beschikbaar via QNH Consulting.

De onlangs gefuseerde IT-dienstverleners QNH Consulting en ilionx zijn per 4 februari 2019 samen verder gegaan onder de naam ilionx. Hiermee worden de twee organisaties verweven tot één middelgrote IT-dienstverlener.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie