Naar inhoud

Nee-verkopen gezien als teken van kwaliteit en vertrouwen

Als een zakenrelatie een nee verkoopt, heeft dat voor 77 procent van de zakelijke beslissers een positieve invloed op de mening over deze relatie. Zo vindt 40 procent dat nee-verkopen laat zien dat iemand de kwaliteit van zijn dienstverlening borgt. Voor 25 procent schept nee-verkopen een gevoel van vertrouwen en gelijkwaardigheid. Daarnaast beschouwt 12 procent nee-verkopen als een teken dat gezamenlijke belangen boven die van de eigen business worden gesteld.

Status zakelijke relatie

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Stand van zakenrelaties’ van myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner, onder ruim 500 zakelijke beslissers. Niet bij heel zakelijk Nederland valt nee-verkopen in de smaak. Voor 16 procent is het een teken dat de zakenrelatie onvoldoende zijn best doet. Voor de overige 7 procent plaatst een nee-verkoop een zakenrelatie direct in zijn allergiezone, wat negatieve gevolgen kan hebben.

Vertrouwensniveau

Onder zakelijke beslissers geeft namelijk 85 procent aan dat bij gebrek aan vertrouwen de zakenrelatie beter beëindigd kan worden. Met de ‘B2B Relatiescan’, een online tool die de IT-dienstverlener heeft ontwikkeld, wordt vastgesteld hoe het met het vertrouwensniveau binnen een zakenrelatie gesteld is. Vervolgens wordt er een advies uitgebracht om samen met de zakenrelatie te excelleren.

Effect nee-verkopen

“Nee-verkopen heeft vaak een positief effect op de zakenrelatie”, stelt Seger Theuns, algemeen directeur bij myBrand. “Factoren als kwaliteit, gelijkwaardigheid en waardering leggen een goede vertrouwensbasis binnen een zakenrelatie. De mate van vertrouwen is bepalend voor het succes dat behaald wordt. Aangezien iedere zakenrelatie uniek is, is het van belang dat je goed op elkaars individuele behoeften ingespeeld bent. Met de B2B Relatiescan willen we organisaties hiermee verder helpen.”

Zakelijke beslissers die willen weten hoe hun zakenrelatie ervoor staat, kunnen de relatie tegen het licht houden met de B2B Relatiescan. Deze online tool geeft naast inzicht in de kwaliteit van relaties, handvatten om de zakenrelatie naar een hoger niveau te tillen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie